Björlanda kyrka med klockstapel.
Foto: Sandra Mattsson

Björlanda kyrka

Björlanda kyrka har till sina medeltida delar troligen tillkommit vid 1100- 1200-talet.

Björlanda kyrka är vackert belägen på Hisingen i Torslanda-Björlanda församling beläget i Göteborgs Stad, som är en del av Svenska kyrkan och därmed en evangelisk luthersk församling. Enligt de norsk-isländska källorna skulle Bohuslän ha kristnats redan av Olav Trygvasson i slutet av 900-talet. Några kyrkor eller andra kristna minnesmärken är emellertid inte bevarade från denna tid.

Ta gärna en virtuell rundtur i Björlanda kyrka.

Björlanda församlingshem

Församlingshemmet ligger några hundra meter från kyrkan och var från början Björlandas ålderdomshem.

Björlanda kyrka, exteriör

Björlanda kyrka - Historik

Björlanda kyrka är en medeltida s.k. Mariakyrka. Det kan man se på dess extra höga murar. Kyrkans invigningsdag är den 15 juli, enligt en anteckning i Biskop Eysteinns jordebok från 1300-talet men invigningsåret är okänt.

Ett moln har formen av ett hjärta på den blå himlen.

Dop | Vigsel | Begravning

Svenska kyrkan finns för dig under hela ditt liv, i både glädje och sorg.