Foto: Anna Runesson

Vigsel/Bröllop

Att få gifta sig. Att få säga Ja till personen man älskar och delar sitt liv med. En livets högtid.

Ibland är det storslagna vigselgudstjänster men vanligare är kanske den lilla vigseln med endast paret och kanske den närmaste familjen närvarande.
 Stort eller litet spelar ingen roll, då vigseln är en markering att vi hör ihop, att vi tror på vår kärlek och att vi vill leva vårt liv tillsammans och berätta det för hela världen.
Inför vigseln har ni kontakt med prästen och tillsammans planerar ni hur just er vigsel ska utformas.
Kontakta expeditionen så hjälper vi er att boka tid och plats.

Prästen i Svenska kyrkan i Toronto är godkänd vigselförrättare enligt kanadensisk lag inom provinsen Ontario. Det innebär att svenska medborgare kan ingå äktenskap enligt svenska kyrkans ordning och enligt kanadensisk lag, vilket gör vigseln juridiskt gällande i Kanada.

Det går även bra att få välsignelse över borgerligt ingått äktenskap.

Detta behöver du för vigsel

1. Giltiga pass.
  2. Marriage Licence för provinsen Ontario. Detta utfärdas vid personlig ansökan på ett av stadens Municipal Clerk’s Office i Toronto, till exempel City Hall. Båda måste närvara med giltigt ID (pass) för att kunna signera papperna. Kom några dagar i förväg för detta. Här kan du läsa om hur du skaffar ett canadensiskt Marriage Licence.

Välsignelse

Om man tycker det är komplicerat att ansöka om ett Marriage Licence kan man först ingå borgligt äktenskap hemma i Sverige. Därefter har man en välsignelse under vigselliknande former i Canada.

Kostnad

Grundkostnaden för en vigsel är 300 CAD. plus eventuella omkostnader för resa och logi. Eventuell kostnad för lokal etc betalas av brudparet själva.

Välkommen att boka tid för samtal
toronto@svenskakyrkan.se