Skärhamns kyrka med leendet

Skärhamns kyrka och församlingsgård

På en bergstopp i Skärhamn ligger den leende kyrkan. Läs om kyrkans historia och församlingsgården.

Adress: Kyrkvägen 8, 471 32 Skärhamn.

Res med kollektivtrafik: Fyll i adressen och sök din resa i Västtrafiks app To Go eller på Västtrafiks hemsida

Res med bil: Det finns väldigt få parkeringsplatser uppe vid kyrkan. Parkera gärna vid Skärhamns torg eller det som tidigare var Sagabiografen och gå upp till kyrkan.

Max antal i kyrkan: 270 personer (inklusive läktaren om max 30 personer).

Om Skärhamns kyrka

Skärhamns kyrka invigdes 1932. Strax söder om kyrkan låg den första gudstjänstlokalen, Bergets lokal. År 1919 tillsattes en kommitté för att samla in pengar till ett nytt kapell. 1929 var bygget igång. En nybildad syförening bidrog årligen med mycket pengar och många arbetade gratis. Arbetet gick fort och redan 2:a advent tre år senare kunde kyrkan invigas av biskop Block.

Skärhamns kyrka tillhörde Skärhamns kyrkoförening fram till hösten 2022 då Svenska kyrkan Tjörn fick ta emot kyrkan som gåva av kyrkoföreningen. Samtidigt firades kyrkans 90-årsdag.

Minnessten

Utanför kyrkan finns en minnessten som restes 1956 till minne av omkom­na sjömän från Skärhamn.

Skärhamns kyrkas altare
Skärhamns kyrkas altare Foto: Svenska kyrkan Tjörns bildarkiv

Predikstolen

Predikstolen är dekorerad med bibelspråk ur de fyra evangelierna: Matteus 5:6, Markus 4:23, Lukas 21:33 och Johannes 8:31.

Altaret

Altaret är av trä och dekorerat med vinrankor och druvklasar. Altartavlan är målad av konstnären Gunnar Ström från Göteborg och föreställer Jesus på korset omgiven av två kvinnor.

Kyrkklockorna
Skärhamns kyrka har två kyrkklockor. Den stora är från 1932.

Orgeln
Den 13-stämmiga läktarorgeln är från 1941, men om­byggd 1971. Den invigdes på kyrkans 50-åriga jubileums­dag, andra söndagen i Advent. Orgeln i koret invigdes 1982.

Dopfunten
Dopfunten är av trä med ett fat av mässing. Bredvid står en trearmad dopljusstake i malm.

Votivskeppet
I Skärhamns kyrka finns två modellbåtar och ett votivskepp. Votivskeppet är avsett som gåva till tacksägelse till Gud för att beskydda sjömän. Skeppen skänktes ofta av en sjöman eller fiskare som har blivit räddad i sjönöd, och kyrkan ska föra människorna över tidens stormiga hav till en annan värld, himlens strand. Skeppet i Skärhamns kyrka är en mo­dell av den tremastade barken Carl av Göteborg och skänk­tes 1932 av byggmästare Karl Hansson, Göteborg.

Kyrkans leende
På sommaren hissas kyrkans leende. Det var tidigare kyrkoherden Bengt Rosenqvist som kom på idén 1996. Han sade ”när ni i morgon seglar från Skärhamn - vänd er om, så blir ni påminda om att Gud ler mot er och är med er”. Leendet hissas i slutet av maj och tas ner i augusti.

Foto: Minna Karlsson

Skärhamns församlingsgård

Alldeles nedanför Skärhamns kyrka ligger dess församlingsgård. Här finns verksamhet för barn och unga, lunchträffar, symöten med mera.

Max antal besökare

• Maxantal besökare i byggnaden: 105.

• Sittplatser: 80.

Hyr församlingsgården

Du kan hyra församlingsgården för kalas och firande, begravningskaffe och möten. Kontakta pastorsexpeditionen för mer information.