Pressmeddelande nov 2020:

Nyhet Publicerad

Svenska kyrkan storsatsar på tillit och demokrati

En majoritet av Svenska kyrkans stift satsar på att lyfta frågor om tillit och demokrati. Det inom ramarna för programmet ”Social hållbarhet fokus tillit och demokrati”. Programmet är en stor satsning med avsikt att framförallt verka i lokala sammanhang.

- Vi vill bidra till att stärka tillit och demokrati i samhället. Alla människors värde är lika och det är kyrkans uppgift att tillsammans med andra verka för ett samhälle präglat av den hållningen, säger Solveig Ininbergs, ordförande i programmets styrgrupp.

Förutom utbildningar i kunskapshöjande syfte, erbjuds metoder, nätverk och samverkans-forum samt teologisk reflektion kopplad till mänskliga rättigheter och demokrati. Genom anpassade insatser stöttas församlingar och pastorat.

Samverkanspartners är flera tunga aktörer på området: myndigheten Forum för Levande historia, stiftelsen Expo, nätföreningen #jagärhär och Segerstedt institutet, vid Göteborgs universitet. Samarbetet rör utbildningar och seminarier, men också opinionsbildning.

- Fint att våra studiematerial och fortbildningar har uppskattats, att de har gett underlag för samtal och reflektioner om människovärde utifrån historiska händelser och den enskildes ansvar. Genom samarbetet med Svenska kyrkan når vi på Forum bla en målgrupp som vi annars ofta missar, nämligen församlingspedagoger och ungdomsledare. En målgrupp som har en mycket viktig roll i frågor om demokrati och mänskliga rättigheter, säger Caroline Källner, avdelningschef på Forum för levande historia.

Ett drygt hundratal medarbetare har hittills deltagit i programmets olika aktiviteter.

- Vi måste vara kyrka på alla arenor, inte minst där många unga är utsatta. Mitt arbetslag fick i och med utbildningen ”Civilkurage Online”, en gemensam linje i att stå upp för alla människors lika värde även på nätet. Mycket värdefullt för oss, säger Jessica Henning, informatör i Tranås pastorat.

Insatserna är planerade att pågå i minst fem år. Programförklaringen lyder: ”Vår kristna tro kräver av oss att vi försvarar människovärdet. Därför ger den oss ett särskilt ansvar att värna tillit och demokrati.”

Enligt Västerås biskop Mikael Mogren, har kyrkan och kristen tro varit självklara drivkrafter i det demokratiska Sveriges framväxt.
- När det gäller tillit och demokrati behövs många drivkrafter. Kyrkans tro och identitet, har varit och är fortfarande, två mycket viktiga sådana, säger Mikael Mogren. /

­Kontakt:
Christina Byström, press, programmets samordningsfunktion: 0707-14 00 14
Biskop Mikael Mogren nås genom Johanna Olofsson, pressekreterare, Västerås stift.