Trettondagskonsert

Varje Trettondedag jul, i skenet från de levande ljusen, fylls Västlands kyrka av vackra toner i stämningsfull konsert. Välkommen på trettondagskonsert, fredag den 6 januari kl 18.00!

Västlands kyrkokör ledda av Viktor Edwardsson kommer att bjuda på stämningsfull julmusik med ett program med båda välkända och mindre kända julsånger som spinner över flera genrer och sekler. Utöver kören medverkar Göran Öman, Johan Teodorsson, Josefin Klintefelt, Fredrik Lindèn och Bertil Teodorsson som kommer att bidra med kända klassiker samt egenskrivet material.

Konserten är avslutningen på årets julinsamling.

Tid: Fredag den 6 januari kl 18.00
Plats: Västlands kyrka

I samarbete med Sensus.

Västlands kyrkokör under ledning av Viktor Edwardsson
Västlands kyrkokör
Göran Öman (sång), Johan Teodorsson (piano), Lars-Magnus Ejdeholm (bas)

Varför firar vi trettondagen?

Tretton dagar efter jul, den 6 januari, firar vi att tre vise män hittade vägen till Jesus i Betlehem. De kom för att hylla Jesus med guld, rökelse och myrra. Detta är också början på det som kallas trettondagstiden och som pågår fram till förfastan.

Ibland kallas de vise männen också för kungar eller stjärntydare. Det berättas att de såg en stjärna som visade dem vägen.

Trettondagen är den allra äldsta kristna högtiden. I Bibeln står det att österländska stjärntydare, vise män, hade sett en stjärna gå upp på himlen.

De tre vise männen visste att en ny stjärna skulle tändas på himlen när Guds son skulle födas, och därför följde de stjärnan. De fann Jesus i stallet och hyllade honom med guld, rökelse och myrra.

Läs mer här!