Reformation i Svenska kyrkan, Tierp
Foto: Magnus Aronsson

Reformationsåret i Tierp

Det är nu 500 år sedan Martin Luther publicerade sina berömda teser och reformerade vår syn på Kristendomen och den Katolska kyrkan. Han lade grunden till vår protestantiska kyrka.

Bakgrund

Svenska kyrkan är en öppen folkkyrka som vilar på en evangelisk-luthersk grund. Vår historia är av stor betydelse när vi talar om den reformatoriska traditionen med teman som fortfarande är levande och aktuella. Här kan nämnas rättfärdiggörelsen genom tron allena, kallelsen i vardagen och det allmänna prästadömet. Att göra den tron till varje människas egendom har varit och är kännetecknande för evangelisk-luthersk kristendom.

Vad betyder reformation?

Ordet reformation kommer från latinets reformatio som betyder både "återge något dess ursprungliga form" och att omforma. För Martin Luther var det centralt att kyrkan behövde återgå till sitt ursprung och därmed förändra senare påbyggnader som hindrade evangeliets budskap att nå fram till mänskligheten.

Hur har reformationen format det samhälle vi har idag?
Reformationen under 1500-talet påverkade alla kyrkor och hela samhället i västra Europa. För reformatorerna var det viktigt att var och en själv kunde läsa Bibeln. Därför spelade läskunnighet och undervisning en större roll: den enskilde skulle själv ta till sig evangeliet. Upplysningen på 1700-talet innebar en fortsättning på reformationen som uttryck för tro på individens övertygelse. Reformationen har påverkat det svenska samhället när det gäller utbildning, folkrörelser och demokrati.

Vad är Martin Luthers lilla katekes?

En katekes är en lärobok för undervisning i kristen tro. Martin Luther skrev en liten katekes för att öka kunskapen hos folket. Lilla katekesen har fem huvudstycken med tio Guds bud, trosbekännelsen, herrens bön, dopet och nattvarden. Martin Luthers lilla katekes användes förr i Sverige flitigt som lärobok för unga vid söndagsskola och konfirmation och tillhör Svenska kyrkans bekännelseskrifter. Du kan ladda ner en nyöversättning av Martin Luthers lilla katekes här.

Ska man inte blicka framåt i stället för bakåt?

Ordet reformation betyder både att "återge något dess ursprungliga form" och att omforma. För detta behöver man både blicka bakåt för att förstå sitt ursprung och sitt arv, och blicka framåt för att se hur vi bättre kan ta tillvara det viktigaste i den tid vi lever i, och vad vi behöver förändra i den processen.