Det är aldrig för sent att döpa!

Efter ett år i pandemins restriktioner börjar vi återigen försiktigt att öppna upp samhället igen, så också i kyrkan. Mycket har fått ställas in eller skjutas upp, och kanske är det så att ni önskat döpa ert barn under den här tiden, men pandemin satte allt på vänt. Men det är aldrig för sent för dopet! Barn, unga och vuxna är lika välkomna att döpas.

Se filmen där präst Nathalie Olivefalk och barn- och ungdomsledare Anna-Britta Thuresson och Anna-Karin Jakobsson berättar om dopet:

Barn, unga och vuxna är lika välkomna att döpas. Den som döps behöver inte prestera något eller förstå allting. Tvärt om – dopet är en gåva som vi får ta emot.

Dopet: En skyddande vattenstämpel

Man behöver inte vara en liten bebis eller ha dopklänning på sig för att bli döpt. Det går lika bra oavsett ålder och med precis de kläder man önskar. Så med glädje vill vi välkomna er som kanske väntat med dopet att boka dop!

I Tierps pastorat har vi valt att kalla dopet en skyddande vattenstämpel. Ett osynligt tecken på att du aldrig behöver vara ensam. Gud finns alltid där med sin skyddande hand. Vi behöver inte vara på något speciellt sätt eller prestera för att ta emot dopet, det är en gåva från Gud.

Välsignelsen vi får i dopet, påminner oss om att vi är Guds barn, älskade och sedda. Att Gud alltid vill vara med oss i livets alla skeenden. Genom dopet förs vi in i kyrkan och ingår i en större gemenskap med Jesus, församlingen och kyrkan i världen.

I Bibeln står det att människor kom till Jesus med sina barn och de ville att han skulle välsigna dem. Det är samma tanke som finns hos oss idag, när vi önskar att våra barn skall bli döpta.

Hur går man tillväga?

Kontakta vår expedition på telefon 0293-222 00 eller skicka ett mail till tierps.pastorat@svenskakyrkan.se. Ungefär ett par veckor före dopgudstjänsten blir ni kontaktade av prästen och ni kommer överens om en tid för dopsamtal. I detta möte går ni igenom vad dopet står för, hur dopet ska utföras, vilka psalmer som ska sjungas och vilken musik som ska spelas. Därefter sker dopet så som ni kommit överens om.

Kan vuxna bli döpta?

Man kan bli döpt när som helst i livet. Många döps efter födseln i unga år, andra i samband med konfirmationen.

Var kan man bli döpt?

Våra kyrkor är skapta för att man där på bästa sätt kan genomföra våra dopgudstjänster. Här finns dopfunt, ljudanläggning, sittplatser och professionella vaktmästare som hjälper till. Det går även bra att bli döpt på annan plats, som till exempel hemma i trädgården.

Läs mer om dopet genom att klicka på länken nedan!

Dop