Alla helgons helg – en tid att minnas dem som gått före oss

Alla helgons helg är en av kyrkans stora högtider då vi hedrar minnet av dem som har lämnat jordelivet. I Tierps pastorat firar vi Alla helgons helg bland annat genom att smycka våra kyrkogårdar lite extra. Människor tänder ljus på gravar, i minneslundar och i askgravlunden och kyrkorna hölls öppna. Det blir även en möjlighet till eftertanke och samtal. På lördagen firar vi minnesgudstjänster till minne av våra nära och kära. Vi får också tid att tänka på vår egen död och livet här på jorden. Hur lever jag det liv som jag har fått som en gåva?

En hälsning från kyrkoherden

Kära medmänniska!

När jag skriver detta har jag varit ute och plockat kantareller med min syster. Hon visade mig ett kantarellställe som hon hittat för några veckor sedan. Då var det så många att hon inte kunde få med sig allt. Idag var det inte lika många kvar – men vi fick, anser jag, tillräckligt. Det var ett tydligt bevis på att hösten och mörkret är på väg. En del av svamparna var jättefina, andra började att bli gamla och en del fanns inte längre kvar. Så kan det kännas med livet, ett tag finns alla där omkring oss i våra liv. Men ju längre man får gåvan att leva, desto mer uppmärksammas man på att det är fler, inte bara jag, som blir äldre. Det är även fler som försvinner från ens sida, en efter en.

Vad det gäller kantarellerna har vi hopp om att vi ska få se dem igen nästa höst och lysa upp vår tillvaro. Men hur är det då med oss människor, förvinner vi bara in i mörkret och blir blott ett minne i någons hjärta? Samtidigt som vi som finns kvar kan känna en smärta av att ha förlorat någon, som till och med ibland kan upplevas varit en del av oss själva. Är det allt som finns i närheten av och i döden?

Dessa och många andra tankar kan väckas när vi nu närmar oss allhelgonatiden. Den tid som påminner oss om livets villkor för oss alla. Kanske det inte bara är minnet i våra hjärtan som drar oss till kyrkan eller kyrkogården för att tända ljus, utan ljuset som vi tänder kan även lysa upp det mörka eller skrämmande som döden kan innebära för oss.

Men det finns ett annat ljus som tändes för snart två tusen år sedan. Det var när Jesus, Guds son, kom till jorden och levde vårt liv och dog vår död, men genom Guds nåd lät honom gå igenom döden och bli levande igen. Genom det finns det en väg som leder till ett liv där ljuset aldrig slocknar och där livet aldrig försvinner. Därför kan Jesus säga:

"Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus"  (Joh 8:12).

Hur mörkt det än blir kan inte ens dödens mörker täcka det ljus som Jesus tände och som har givit oss människor hopp om en väg och vandring till det eviga ljuset.

Så nästa gång du går till kyrkogården eller kyrkan i allhelgonatid och ser alla ljusen som lyser på gravarna eller som man tänder för och läser upp de människors namn som lämnat oss – tänk då inte bara på de ljusa minnena av de personerna du har förlorat, utan även på hoppet om att de finns där i ljuset och livet som aldrig slocknar. Låt oss alla leva i det hoppet om att vi en dag skall få ses där.

Med det hoppet önskar jag er en fridfull Alla helgons helg.

Mikael Arnqvist
Kyrkoherde
Svenska kyrkan Tierps pastorat

Joh 8:12

Du hittar tider och datum för årets minnesgudstjänster och närvaro på kyrkogårdarna och i kykorna här!

Historien bakom Alla helgons helg

Den historiska bakgrunden till Alla helgons helg är att redan den tidiga kyrkan firade minnet av dem som kämpat för sin kristna tro. En del dog martyrdöden och andra var människor som på ett särskilt sätt levde ett sant liv och därmed visade väg för andra. Kyrkan mindes dem särskilt på deras dödsdag, eller den himmelska födelsedagen. Det blev till slut många dagar att fira och ett behov uppstod att samla helgonen och martyrer till en egen helgondag. För cirka tusen år sedan införde därför den tyskromerske kejsaren Ludvig den fromme en gemensam dag för alla helgon som inte kunde få en egen dag i almanackan.

Välkommen att besöka våra kyrkor och kyrkogårdar i Alla helgons helg

Det är höst och i början av november firar vi Alla helgons helg. Det är en helg som är både mörk och ljus. På kyrkogårdarna kan det se ut som om stjärnhimlen för en stund har landat på jorden. Vemodigt och vackert. Alla helgons helg är en av kyrkans stora högtider då vi hedrar minnet av dem som har lämnat jordelivet och som lämnat stora eller små avtryck efter sig. Kom och upplev stämningen och stillheten i kyrkan och på kyrkogården under Allhelgonahelgen 3–5 november!