Begravningsgudstjänst i Svenska kyrkans ordning

Begravningsgudstjänsten är en tidpunkt då anhöriga, släkt och vänner kan ta avsked av den avlidne, och är en viktig del av sorgearbetet. Alla som är medlemmar i Svenska kyrkan och därigenom betalar kyrkoavgift har rätt till en sådan gudstjänst.

Begravningsgudstjänsten regleras av en bestämd ordning som man kan läsa i psalmboken. Den kan dock variera, och exakt hur begravningsgudstjänsten utformas sker ofta i nära samråd mellan de anhöriga, prästen och musiker.

Begravningsgudstjänsten avslutas med avskedet av den avlidne, och detta kan antingen ske i kyrkan/kapellet eller ute på kyrkogården vid gravplatsen. Väljer man att ta avsked i kyrkan eller kapellet sköts gravsättningen av kyrkogårdspersonalen utan att begravningsföljet närvarar. Kistan kan också hämtas direkt från kyrkan/kapellet om den avlidne ska kremeras eller om gravsättning ska ske på en annan ort. Om man istället väljer att ta avsked vid gravplatsen bärs kistan ut till kyrkogården genom en processionsbärning. Om de anhöriga så önskar kan de bära kistan, men det kan också beställas bärare genom begravningsbyrån.

Ingen kan stängas ute från en begravningsgudstjänst eftersom den är offentlig. Om man bara vill att de närmsta ska närvara kan ett alternativ vara att annonsera i efterhand om att begravningsgudstjänsten redan har ägt rum.

När det gått 3-6 månader efter begravningen får man om man förlorat en maka/make inbjudan till en Leva-vidare-grupp. Det är en grupp som samlas vid 5 tillfällen där man tillsammans med andra som sörjer får samtala om sorgen, begravningen och hur livet blivit nu. Diakon eller präst leder gruppen.