Teater för skolan

Teater för livet - En serie med fem olika föreställningar för förskoleklass till årskurs 5. Spelåret 2023-2024.

Nästan himlen

Nästan Himlen

För årskurs 4 och 5 - Tema: Påsken
Här får vi följa med upp ovanför molnen till änglaskolan Nästan himlen.
Vi träffar Vanja, Ville och Victoria som längtar till examen och att äntligen få bli riktiga änglar. Det blir teater i teatern när änglarna spelar upp en dramatisk pjäs om Jesus sista vecka på jorden - den berättelse som är kristendomens kärna och den kristna påskens ursprung.

Vecka 12
18 mars kl. 9:30
19 mars kl. 9:30
20 mars kl. 9:30
21 mars kl. 9:30

Anmälan till Nästan Himlen

Klicka på knappen för att komma till anmälningsformuläret.

Till anmälan
Skapelsen

För årskurs 1 - Tema: Naturens rikedom och vår miljö
Guds medhjälpare Handen tar oss med ända till Bibelns början
och skapelseberättelserna. Det skapas mörker och ljus, vatten och land, sol och måne och alla olika djur och växter som lever på jorden.
Tillsammans får vi upptäcka och förundras över allt det som finns runt omkring oss och förstå hur viktigt det är att vi tar hand om vår jord.

Vecka 22
28 maj kl. 9:30
29 maj kl. 9:30
30 maj kl. 9:30
31 maj kl. 9:30

Vecka 23
3 juni kl. 9:30
4 juni kl. 9:30

Anmälan till Skapelsen

Klicka på knappen för att komma till anmälningsformuläret.

Till anmälan

SPELÅRET HT 2024-VT 2025

Datum för nästa spelår kommer att publiceras efter sommaren 2024.

Vägen genom skogen

För årskurs 3 Tema: Vardagshjältar och superhjältar
Föreställningen bygger på Bibelns berättelse om den barmhärtige samariern. Vägen genom skogen är förlagd till medeltida miljö och publiken får träffa teaterdirektören och skådespelaren Pling von Plong som bara tänker på sig själv. Men Plings hjärta tröttnar på teaterdirektörens attityd och säger ifrån. I föreställningen försöker vi ta reda på vad en god medmänniska är. Är det att vara en superhjälte?

Vägen genom skogen spelas i oktober.

Ett barn föds

För förskoleklasser Tema: Julen
Föreställningen handlar om den allra första julen och varför den firas än idag. Här får vi följa Maria och Josef på deras resa från Nasaret till Betlehem där Jesusbarnet föds i ett stall. I berättelsen träffar vi också kung Herodes, de tre vise männen och fåren Fridde och Frådde. Alla är väldigt nyfikna på vem det där Jesusbarnet är och vad det är för speciellt med honom.

Ett barn föds spelas i december.

Noa

För årskurs 2 Tema: Förlåtelse
En reporter kommer till Tibble kyrka för att träffa den kände båtbyggaren Noa.
Han tar med henne bakåt i tiden på en spännande resa genom sitt liv.
Vi får följa med på djursafari och hoppa ombord på arken. Under ytan har historien något betydelsefullt att berätta för oss. Vad det är, blir reporterns uppgift att klura ut.

Noa spelas i februari.

Eventuella ändringar i spelschemat

Vi måste tyvärr reservera oss för eventuella ändringar i programmet.

Har du frågor?

Våra teaterföreställningar är i enlighet med läroplanen (Lgr 22)

Teater som utbildning

Ur läroplanen: Undervisningen i de samhällsorienterande ämnena i årskurs 1-3 ska bl.a. behandla: ”Några högtider, symboler och berättelser inom kristendom, islam och judendom. Några berättelser ur Bibeln och deras innebörder.”
Flera av våra föreställningar bygger direkt på julens och påskens berättelser samt andra kända skildringar ur Bibeln. Några av föreställningarna bygger på texter som är gemensamma för kristendom, judendom och islam. Tidlösa och viktiga värderingar sätts in i nya och moderna sammanhang.

Teater som kulturform

Ur läroplanen: ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans samt har utvecklat kännedom om samhällets kulturutbud…”
I föreställningarna blandar vi olika uttrycksformer som rörelse, musik och teater för att beröra barnens fantasi, känslor och kreativitet. När vi lever oss in i andras historier ökar vår förståelse för omvärlden och oss själva. Genom att våra föreställningar vänder sig till skolklasser, får alla barn möjlighet att se teater, trots olika bakgrund och olika kulturerfarenheter.

Teater som berör livsfrågor

Ur läroplanen: ”Undervisningen ska stimulera eleverna att reflektera över olika livsfrågor och etiska förhållningssätt samt ge eleverna verktyg för att kunna analysera och ta ställning i etiska och moraliska frågor.”
Varje föreställning avslutas med frågestund. Barnen får möjlighet att sätta ord på sina egna tankar, lyssna på andra och knyta ihop föreställningens innehåll med sina egna liv. I dialogen med barnen försöker vi alltid beröra det goda men även det svåra i livet. Tillsammans utforskar vi vad det är att leva som människa och medmänniska.

Teater för skolan

Kostnad:
Föreställningarna är gratis och finansieras av kyrkoavgiften.

Plats:
Täbysalen Tibble församlingsbyggnad (vid Täby centrum) Attundavägen 3.

Föreställningarna är 60 min inklusive frågestund.

Var gärna på plats 15 minuter innan.

Medhavd matsäck går bra att äta i våra lokaler före eller efter föreställningen.

Våra teatervärdar tar hand om er när ni kommer.

Välkommen!

__________

Upplev påskens drama

Varje år bjuder Täby församling in skolklasser, åk. 4 och 5, till teaterföreställningen ”Nästan Himlen” som handlar om påsken. Här finns en filmad version av föreställningen som alla kan se.

Upptäck julen

Det går fortfarande att se den filmade versionen av vandringsföreställningen ”Upptäck julen”.

Under vårterminerna brukar följande föreställningar spelas:

• ”Noa” för åk 2. Tema: förlåtelse
  • ”Nästan Himlen” för åk 4-5. Tema: påsken.
  • ”Skapelsen” för åk 1. Tema: naturens rikedom och vår miljö.

Under höstterminerna:

• ”Vägen genom skogen” för åk 3. Tema: vardagshjältar och superhjältar