Täby kyrkas sakristia

Sakristian har förmodligen byggts till i en andra byggnadsetapp, på 1300-talet. Den används som ett rum för förberedelser inför gudstjänsterna.

Täby kyrkas sakristia är välvd med ett kupolliknande tegelvalv. Man tror att sakristian tillkom i en andra byggnadsetapp på 1300-talet, efter själva kyrkans uppförande under senare hälften av 1200-talet. I medeltida kyrkor var sakristian i regel belägen norr om koret. en särskild tillbyggnad där prästen kunde förbereda sig för gudstjänsten. Den var också förvaringsplats för kyrkans dyrbara skrudar och andra värdefulla föremål.

Det finns inte mycket skrivet om Täby kyrkas sakristia, men man tror att den tillhörde en senare utbyggnad av kyrkan som tillkom på 1300-talet.

Tidigare förvarades i sakristian kyrkans äldsta gravsten, Gere-stenen från 1340-talet, som nu ligger i golvet söder om altaret.

Tidigare förvarades i sakristian ett exemplar av Karl XII:s bibel. Den var 70 centimeter hög och hade ett vackert läderband med silverspännen. Den kallas även för Stora Carolinska Kyrkobibeln. Den innehöll en mängd illustrationer och kartor samt ett porträtt på Karl XII. Täby kyrkas exemplar av bibeln finns nu på Kungliga biblioteket.

Enligt uppgift läste Karl XII själv igenom bibeln fyra gånger. I ett av de två exemplar som han hade med sig på sina fälttåg finns hans anteckningar i marginalen.

Kungliga biblioteket har publicerat en video där man berättar om just fältbibeln.

Karl XII:s fältbibel | Kungliga biblioteket - YouTube

Text: Christina Dagberger