Foto: Wikimedia commons

Skogen vid begravningsplatsen angripen av granbarkborre

Skogen vid begravningsplatserna i Täby kyrby drabbades hårt av stormen årsskiftet 2018–2019. Tyvärr märks fler angrepp av granbarkborre i skogen under den tid som förflutit fram till nu. Flera träd är nu angripna. Konsekvensen blir att de angripna träden kommer att dö. På grund av detta kommer träd att behöva tas bort. Angripna träd måste tas bort tidigt. Annars kan det spridas till flera träd. Täby församling som skogsägare har ett ansvar att skyndsamt ta bort angripna träd.

Döda träd är en viktig del i välmående skogar både som boplats, habitat, jaktmark, växtsubstrat och mycket mer. Att ha för många döda träd liggande kan vara en grogrund för skadeinsekter som granbarkborren.

Men de döda träden kan också utgöra risker. När rotsystemen dör tappar träden sin förankring och de kan falla oannonserat. Därför fäller Täby församling de träd som betraktas som störst risker och som står närmast stigarna.

I största möjliga mån bevaras eller nyskapas de naturvärden som döda träd är.

Några exempel på detta är högstubbar, faunadepåer (rishögar och vedtravar) samt att en stor del av riskträden som avverkats inom området flisas på plats för att bevara biomassan och samtidigt markera gångstigarna.

Vid frågor, välkommen att kontakta Täby kyrkogårdsförvaltning, arbetsledare Susanne Albinsson, 08-580 035 66.

Läs mer om bekämpning av branbarkborren här: https://www.skogsstyrelsen.se/bruka-skog/skogsskador/insekter/granbarkborre/bekampning-av-granbarkborre/