Begravningsplatserna

Kyrkogårdsförvaltningen vårdar och underhåller begravningsplatserna i Täby.

Kontakta Kyrkogårdsförvaltningen

Telefontid
Må-to kl. 9-12 och 13-15
Tel. 08-580 035 50
Besökstid
Må-fr kl. 9-12. Krossbacken 43, 187 70 Täby.
tabyforsamling@svenskakyrkan.se

Det är kyrkogårdsförvaltningen i Täby församling som ansvarar för begravningsverksamheten inom Täby kommun.

Det innebär att anordna och underhålla allmänna begravningsplatser för folkbokförda i Täby kommun. Detta gäller alla oavsett trostillhörighet. Täby kommun och Täby församling har samma geografiska gränser.

Huvudmannaskapet består av vård och underhåll av begravningsplatsens och kyrkogårdens allmänna ytor, nyanläggning av begravningsplatser och skötsel av kulturhistoriskt värdefulla gravanordningar eller miljöer.

Begravnings- och fastighetsutskottet i Täby församling är det förtroendevalda organ som har förvaltningsansvaret. Det praktiska ansvaret har Täby kyrkogårds- och fastighetsförvaltning. Uppdraget finansieras via begravningsavgiften.

Täby församlings gravregister finns på Svenska gravar

Svenska gravar är en söktjänst på nätet för att hitta gravsatta runt om i landet. Samtliga gravsatta på Täbys begravningsplatser som kyrkogårdsförvaltningen har kännedom om finns sökbara via tjänsten.

Omslaget till skriften Om begravning. Vallmoblommor på en äng.

Skriften Om begravning

Om begravning är en skrift som beskriver hur begravningar går till. Den finns på flera olika språk och innehåller information om bland annat gravplatser, ceremonier och aktuell lagstiftning.

360-bilder begravningsplatserna

Norra och Södra begravningsplatsen samt kyrkogården vid Täby kyrka

Elin Alpne

Trädgårdsmästare, Tf arbetsledare Drift

Mer om Elin Alpne

Ansvarar för drift och det dagliga arbetet på kyrkogård och begravningsplatser.

Jens Arndorw

Arbetande förman

• Malin Johansson

Vikarierande kyrkogårdsföreståndare

Mer om Malin Johansson

Ansvarig för bokning av kyrkliga handlingar och lokaler samt den administrativa delen av begravningsverksamheten med allt som har med gravsättning att göra.

Välja gravplats

Här finns foton över olika gravskick och gravkvarter på begravningsplatserna i Täby med många olika sorters gravplatser att välja mellan.

Att ansvara för en grav

Som gravrättsinnehavare ansvarar man för gravens skötsel, vilket innebär att graven måste ses till flera gånger från vår till höst. Man bestämmer också över vem eller vilka som ska gravsättas i graven.

Alla blanketter för gravsättning

Det finns flera olika blanketter att fylla i för att bland annat anmälan om gravsättning. Här finns också kartor över begravningsplatserna.

Gravskötsel och blomplantering

Gravrättsinnehavare som själv inte har möjlighet att ta hand om graven, kan beställa gravskötsel på kyrkogårdsförvaltningen

Begravningsavgiften

Alla oavsett religion, både medlemmar och icke medlemmar i Svenska kyrkan, betalar via skattsedeln en begravningsavgift. Denna ska inte förväxlas med den kyrkoavgift som alla medlemmar i Svenska kyrkan betalar.

Kyrkor, kapell och lokaler för begravningen

Inom Täby församling finns sju olika alternativ för begravningen, från den större Tibble kyrka till det mindre ceremonirummet Hymnen.

Skogen vid begravningsplatsen angripen av granbarkborre

Täby församling som skogsägare har ett ansvar att skyndsamt ta bort angripna träd.

Stölder på Täby begravningsplatser

Vi vill göra gravrättsinnehavare och besökare uppmärksamma på att det emellanåt har förekommit stölder på våra begravningsplatser.

Det som försvunnit är bl.a. ljus, gravlyktor, prydnadsföremål och blomplantor från enskilda gravplatser samt bänkar och konstföremål från de gemensamma ytorna.

Vi beklagar verkligen detta. Begravningsplatserna är allmänna platser som ska vara tillgängliga för alla året om. Att bevaka området dygnet runt är tyvärr inte möjligt. Vi hoppas på er förståelse för detta.

Hör gärna av er om ni har några ytterligare frågor, Täby kyrkogårdsförvaltning
    Tel. 08-580 035 50