En krans av silvergran och silverek vid en grav.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Allhelgonatid i Ljungå

En av många platser som håller öppet under allhelgona är Ljungå kapell. En unik pärla, nära länsgränsen i vårt östra område. Längs väg 320, på en höjd i skogen skymtar kyrktornet. En kort grusväg leder fram till ett litet rött träkapell med gröna detaljer i nationalromantisk stil. Här hälsar vaktmästare Karl-Ove välkommen och berättar mer om kapellet och bygden.

Det är oktober, regnet hänger i luften och vaktmästare Karl-Ove Söderberg är utomhus och arbetar på kyrkogården i Ljungå. Gräsklipparen är framkörd och den gröna kyrkporten står öppen. Här har Karl-Ove arbetat i 13 år och han har en imponerade koll på samtliga gravar.

– Man känner kyrkogården, säger Karl-Ove och lyfter fram fördelen med det mindre formatet. Med ett stort engagemang berättar han vidare om platsen och sin hembygd.

Bygdens levande kulturarv

Ljungå kapell är en del av landets historia och vittnar om en svunnen storhetstid. I början av 1900-talet var Ljungå en växande bruksmiljö med såg, kvarn, jordbruk, mejeri, herrgård och ett flertal arbetarbostäder, berättar Karl-Ove.
I maj 1898 drabbades bygden av en vådeld och ett nytt kapell byggdes upp 1907–1909 av Skönviks AB (SCA). Kapellet har varit i skogsbolagets ägo fram till april i år och förvaltas nu av Sydöstra Jämtlands pastorat.

Karl-Ove har arbetat som polis i många år, men sedan 2010 är han verksam som vaktmästare. Här visar han upp kapellet avbildat i ett vackert träföremål. Ljungå kapell uppfördes efter ritningar av Rudolf Arborelius. Foto: Mikaela Eriksson

Minnen hela livet

Inne i kyrksalen är det en varm, ombonad och välkomnande atmosfär. Här har många händelser ägt rum, både i glädje och sorg. Karl-Oves första kapellminne är från allhelgona 1951. Den dagen döptes tre personer i Ljungå och han minns hur han åkte hit med sin pappa i skogsbolagets folkvagnsbuss.

Än i dag hålls dop, bröllop och begravningar i kapellet samt verksamhet fyra gånger per år. Under lördagen (alla helgons dag) står de gröna portarna åter öppna. Mellan 10:00–12:00 finns det möjlighet att tända ljus, fika, sitta en stund i bön och 13:00 ringer kyrkklockan in till Minnesgudstjänst.

Ta chansen och besök Ljungå kapell eller någon av våra andra kyrkor i vårt pastorat. Som församlingsmedlem är du med och bevarar historien och kulturarvet vidare.

Karl-Ove hälsar välkommen till Ljungå kapell. Foto: Mikaela Eriksson

Mer information om Ljungå kapell hittar du här.
Se vad som händer i din församling under allhelgona här.