Fördjupningssöndag - ”Dom man pratar om – om att vara ung transperson och anhörig”

Under en söndag erbjuds möjlighet att fördjupa sig i teman som berör både oss själva och den värld vi lever i. Varmt välkommen söndagen den 17 mars kl. 11.00, Svedala kyrka.

Återigen erbjuds möjlighet att fördjupa sig i ett tema som berör både oss själva och den värld vi lever i. Vi firar mässa kl 11 i Svedala kyrka. Efter mässan äter vi en enkel lunch i Johannessalen och får lyssna till en föreläsning. Kostnad för lunch är 40 kronor.

Söndagen den 17 mars kl. 11.00
”Dom man pratar om – om att vara ung transperson och anhörig

De senaste åren har unga transpersoner särskilt varit i fokus för granskningar i media och offentliga debatter. Vården för unga transpersoner ifrågasätts ständigt och lyfts fram som skadlig och allt för lättillgänglig, samtidigt som barn och ungas transerfarenhet och identitet ifrågasätts.

Hur är det att vara ung transperson idag när debatten om barn och transidentitet mest består av personer som uttalar sig om dessa barn och unga men aldrig pratar med dem? Hur påverkar det föräldrar till dessa barn när de i samma debatter får höra hur hemskt det är att låta sina barn genomgå könsbekräftande behandling?

Ida Wreland och hennes dotter Violetta delar med sig av sina erfarenheter att vara förälder till ett barn som är transperson och att själv vara ung transperson idag.

Varmt välkommen!