Begravning

Det är viktigt att ta farväl. Särskilt viktigt är det vid livets slutliga avsked – döden. Seder i samband med en begravning fyller grundläggande mänskliga behov av trygghet och kontinuitet.

Svenska kyrkan har ansvar för begravningsgudstjänsten, gravsättningen och eventuell kremering. Lokal för begravningsceremoni, gravsättning och kremering är redan betalda genom begravningsavgiften. Om den avlidne var medlem i Svenska kyrkan ingår allt i begravningsgudstjänsten – kyrka, präst och musiker.

Dödsboet ansvarar för praktiska förberedelser i samband med begravningen, ett ansvar som ofta överlämnas till en begravningsentreprenör. Prästen från församlingen och familjen träffas och utformar tillsammans begravningsceremonin utifrån Svenska kyrkans ordning. Efter begravningsgudstjänsten väljer många att inbjuda till en minnesstund som kan hållas i något av våra församlingshem.

Tacksägelse i kyrkan
En söndag efter begravningsgudstjänsten sker tacksägelse i kyrkan för den som varit medlem av Svenska kyrkan. Då läses den avlidnes namn upp mot slutet i den ordinarie gudstjänsten.

Själaringning
När församlingen fått veta att en medlem avlidit, planeras själaringningen som ett meddelande till församlingsborna att någon i församlingen avlidit. Den sker som regel nästkommande tisdag kl 11.00. Du som anhörig är välkommen in i kyrkan för att sitta ner eller tända ett ljus i ljusbäraren som en värdefull del i sorgeprocessen.

Samtalsgrupper om sorg
Tankar om meningen med livet och om det finns en fortsättning efter döden uppfyller oss i samband med ett dödsfall. Våra präster och diakoner finns tillgängliga som ett stöd i denna process. Du är alltid välkommen att kontakta oss i församlingen.

BORGERLIG BEGRAVNINGSCEREMONI
Med borgerlig begravning menar man en begravningscermoni som inte är styrd av Svenska kyrkans ordning (eller något annat trossamfund). Vill du ha hjälp av en borgerlig begravningsförrättare kan du anlita en via din begravningsbyrå.
Svedala församling erbjuder vanligtvis Svedala kapell för borgerliga begravningar utanför Svenska kyrkans ordning. Har du frågor eller funderingar kring detta är du välkommen att kontakta oss på församlingsexpeditionen på tel. 040- 40 65 80.