Envikens kyrka

Envikens kyrka invigdes år 1957. Kyrkan byggdes efter ritningar som redan 1933 tagits fram av arkitekt Sven Ahlbom i Stockholm. Byggmästare blev Asplundsbyggnads AB i Örebro. Eftersom kyrkan uppfördes efter ritningar från 30-talet är den skyddad enligt Kulturminneslagen 4 kap.

Den vitputsade kyrkan består av ett långhus med tornet placerat vid norra långväggen. Byggnaden är uppförd i medeltidsinspirerad stil och täcks av ett enkelt sadeltak. Interiören är av hög arkitektonisk och konstnärlig kvalité och kröns i det upphöjda koret av altartavlan av Nils Aron Berge.

Dela lika och rädda liv

Var tionde människa i världen saknar sitt dagliga bröd trots att det finns tillräckligt med resurser för att alla ska kunna äta sig mätta. Du kan vara med och förändra det.

Läs mer och ge en gåva