Foto: Magnus Aronson /IKON

Dop

Här informerar vi om dop i våra olika kyrkor: Gräsmarks kyrka, Sunne kyrka, Västra Ämterviks kyrka och Östra Ämterviks kyrka. Det är också möjligt att boka dop på andra platser, till exempel i hemmet.

Det är en stor händelse när ett nytt liv kommer till världen. Känslor av glädje och ansvar blandas. Att ta emot ett barn är något av det finaste och svåraste i livet. Vi hoppas att få vara ett stöd och en hjälp för er föräldrar!

Genom dopet blir barnet medlem i Svenska Kyrkan. Åren som kommer vill vi sedan återkomma med inbjudningar till barnverksamhet och gudstjänster.

Välkommen att ta kontakt med Pastorsexpeditionen för att bestämma dopdatum. Efter att dopet är bokat kontaktar prästen föräldrarna och bestämmer tid för dopsamtal. Då går man igenom dopet, psalmer bestäms och möjlighet finns att ställa frågor. Dopklänning kan lånas avgiftsfritt.  Församlingshemmen kan bokas för dopkaffe. Ingen lokalhyra för församlingsmedlemmar.

Sunne pastorat

Kyrkogatan 3, 686 34 Sunne