En grupp människor sitter i en ring i kyrkan och samtalar.
Foto: John Strand /Ikon

Sörjer du?

Har du drabbats av sorg? Känner du att dina vänner eller närstående inte riktigt förstår eller räcker till just nu? Då kan vår grupp, "Leva vidare", vara något för dig. Det finns stöd i sorgen. Du behöver inte vara ensam.

Att mista någon som stått en nära är att mista en del av sig själv. Det tar tid och det behövs mod och kraft att på nytt möta livet.

I sorgen reagerar vi naturligtvis olika från person till person, men de flesta av oss har ett behov av att få prata om våra egna tankar och känslor. Det handlar om den vi mist, men också om hur det är att leva i den nya situationen. Vi i kyrkan är vana lyssnare och vet att det lättar om vi får prata. Tillsammans försöker vi bearbeta sorgen och hitta en väg framåt i livet.

Vi som arbetar i Sundsvalls församling erbjuder dig, möjlighet att träffas för att på ett enkelt och nära sätt samtala om dina funderingar och dela dem med andra som är i samma situation.

Alla som deltar i gruppen har förlorat någon nära anhörig.

Vi erbjuder inget storslaget program utan först och främst möjligheten att träffas över en kopp kaffe och samtala om det som ligger närmast hjärtat.

Nya grupper startar i höst: tisdag 24 oktober kl.17.30-19.00 .

Anmälan senaste en vecka innan gruppstart till någon av de kontaktpersoner du hittar nedan.

Fakta för Leva vidare-grupp

Nya grupper startar höst och vår under ledning av församlingens präster och diakoner. Vi träffas vid ca sex tillfällen, en och en halvtimma till två timmar per gång.

Grupperna är öppen för alla som sörjer. Vi träffas tillsammans med erfarna ledare. Där finns möjlighet att dela med sig av tankar och känslor till andra som är i samma situation.

Grupperna är avgiftsfria – verksamheten bekostas av medlemsavgifter. Alla är välkomna oberoende av livsåskådning. I Sundsvalls församling utöver det finns också möjlighet till enskilda samtal med diakon eller präst.

Våra träffar är för boende i Sundsvalls församling. Bor du utanför, kontakta din hemförsamling. Sök här.