Vy längs vägen mellan Starby och Össjö på Sankta Thoras pilgrimsled

Pilgrimsvandring

Vad skiljer en pilgrimsvandring från övriga promenader i naturen? Jo, man brukar säga att en pilgrim ber med fötterna. Vi tar med oss en andlig dimension på våra vandringar.

Vad skiljer en pilgrimsvandring från andra promenader i naturen? Jo, man brukar säga att en pilgrim ber med fötterna. Vi tar med oss en andlig dimension på våra vandringar. Det kan vara ett tema från en bok, några bibelord eller någon annan text som hjälper oss att reflektera över mötet med mitt liv och min Gud. Det blir på så sätt både en yttre vandring och en inre vandring.

Följ med på en pilgrimsvandring! Det är enkelt.

Till en kortare pilgrimsvandring över dagen, behöver du inte mera än ett par bekväma skor eller kängor, kläder efter väder, matsäck och gärna en vattenflaska.  En dagsetapp kan vara från några kilometer upp till ungefär två mil. Pilgrimsvandring går i långsam takt och utgår från det tempo som den långsammaste i gruppen behöver hålla. För den som inte orkar gå sträckan mellan start och mål, finns ofta möjligheten att vara med som ”bilgrim” och åka mellan kyrkona för att vara med på start- och slutbön, istället.

”Pilgrimen kan uppfattas som en rebell, som anhängare av en alternativ kultur eller som en som begett sig ut i en verklighetsflykt. Men hennes egentliga ärende är att försöka hitta ett anständigt liv som kan präglas av de sju nyckelordens anda och innehåll (frihet, enkelhet, tystnad, bekymmerslöshet, långsamhet, andlighet och delande). Dessa sju vanliga svenska substantiv är ovanliga i den meningen att de kan ses som en bristvara i vår tid. För många är de ”längtansord” och ”saknadsord” i ett höghastighetssamhälle, där grundläggande mänskliga behov inte får tillräckligt med utrymme.
De påminner om vår längtan efter mer frihet i en alltför tidskomprimerad livssituation, mer enkelhet i en alltför överkonsumistisk kultur, mer tystnad i en tillvaro präglad av bild och ljudbrus, en dos av bekymmerslöshet där livspusslet slukar så mycket av vår energi, mer långsamhet i en tid av snabbhet och stress, mer andlighet i en kroppsfixerad tillvaro och mer delande i en tidsepok av självförverkligande och ytkontakter.” skriver Hans-Erik Lindström i boken Pilgrimens sju nyckelord (Libris 2015).

Linn Björklund, kyrkomusiker som dragit upp Sta Thoras pilgrimsled mellan kyrkor i församlingarna på Bjärehalvön, leder ofta pilgrimavandringar i vår närhet.
Hon säger: ”Går ni i tystnad? Många gånger har jag fått den frågan när jag berättat att vi gjort en pilgrimsvandring. Naturligtvis väljer man själv men delandet är en viktig del av vandrandet. Att dela sina innersta funderingar under en bit av vägen gör vandringen både lättare och mer innehållsrik. Ibland väljer vi att gå i tystnad tillsammans några kilometer och då uppstår ett annat delande i att vara tysta tillsammans.”

Några pilgrimsröster:
”Vandringen för mig, är ett sätt att komma närmre mig själv och den som gett mig detta fantastiska liv och leder mig här.”

”Jag är pilgrimsvandrare för att jag vill känna jorden under mina fötters steg, för att under vandrandet möta GUd, möta mina medvandrare och möta mig själv - i samtal och tystnad.”

”Jag pilgrimsvandrar därför att det är en andlig upplevelse i rörelse, känsla och tanke.”

Pilgrimsvandra

i Strövelstorps församling och längs Sankta Thoras Pilgrimsled