Dopdroppe blir dopduva

Nu fylls vårt dopträd av duvor!

Sedan 2014 har Strövelstorps församling delat ut dopdroppar till alla som döpts. Efter dopgudstjänsten har dropparna hängt i dopträdet i Strövelstorps kyrka och sedan har alla bjudits in till dopdroppefest för att hämta dem.
Tyvärr kan vi inte längre få tag i de handgjorda glasdropparna eftersom glasblåsaren som gjort dem, har slutat.

Från och med nu kommer det istället finnas duvor i dopträdet. Duvan är framtagen av Målerås glasbruk våren 2023, efter att vi påtalat att vi behöver en ny, bra symbol till vårt dopträd. Det är vi väldigt glada för!
Vi har valt duvan som är symbol för den heliga Anden och som hör ihop med dopet.

I berättelsen om Jesus dop, sägs att anden sänkte sig ned över honom som en duva. Vid varje dop ber vi att Guds heliga Ande ska vara med den som döps.
Det är inte ovanligt att det hänger en duva över dopfunten i kyrkor, även om det inte är så hos oss.

Nu kommer dopträdet i Strövelstorps kyrka att fyllas av duvor.