Boka dop och/eller vigsel

genom att maila strovelstorps.forsamling@svenskakyrkan.se eller ringa församlingsexpeditionen på 0702-64 37 31

Välkommen att boka dop och/eller vigsel hos oss!

I Ausås, Starby och Strövelstorps kyrkor har vi normalt sett tre tider för dop- och vigselgudstjänster varje lördag - kl 13.00, 15.00 och 17.00.
Vi har också möjlighten göra tiden kl 11.00 öppen för dop.
På söndagar firar vi dop i samband med söndagens ordinarie gudstjänst - ett fint sätt att få döpa mitt i församlingen. Vi kan också fira separat dopgudstjänst i anslutning till söndagsgudstjänsten - hör av dig till expeditionen och fråga om tid för den söndag som är aktuell!
Det finns även möjlighet att fira dop eller vigsel på andra veckodagar - ställ frågan till församlingsexpeditionen om ni har tankar på detta.

Under coronapandemin har många väntat med dop och vigsel i förhoppningen om att kunna samlas fler och för att inte riskera smitta. Det går bra att döpas när som helst i livet, så tveka inte att boka dop även om det gått längre tid än ni först tänkte.
Både dop- och vigselgudstjänster blir fina högtider både i det lilla som i det större formatet.

Det enda som egentligen krävs för att gifta sig är två människor som älskar varandra och vill detta, samt en hindersprövning. Hur mycket planering och hur stort det sedan firas, får var och en avgöra själv men det går att gifta sig i kyrkan även på enkelt sätt.

Bokning av tider för vigsel inför år 2023 börjar vi ta emot måndagen den 3 oktober 2022 kl 10.00.
Den 3 oktober tar vi i första hand emot bokningar via församlingsexpeditionens telefon kl 10.00-12.00 och i andra hand via mail.

Församlingsexpedition

Strövelstorps Församlingsexpedition

Strövelstorps församling

Församlingsexpeditionen

Mer om Strövelstorps Församlingsexpedition

Församlingsexpeditionen är öppen mån-tors kl 10-12. Övrig tid svarar vi när vi har möjlighet. Via expeditionen kan du boka tid för dop och vigsel eller få hjälp att boka för begravning. Du kan också boka om du vill hyra någon av våra lokaler. För frågor om gravar och kyrkogård - kontakta istället arbetsledande kyrkvaktmästare Per Holmgren.

Dopet är en fest i Guds familj

Man kan bara döpas en gång och det kan ske när som helst i livet. I vår kyrka är det vanligt att barn döps när de är mellan tre månader och ett år men det är aldrig för tidigt eller för sent att låta döpa sitt barn eller att döpas som vuxen.

En välsignad vigsel

Att säga ja till att dela sitt liv med en annan människa är stort. En vigsel i Svenska kyrkan kan ske i all enkelhet med bara brudparet, prästen och ett par vittnen närvarande – eller med ett stort bröllop och många gäster. Oavsett hur det sker gäller de löften man avger till varandra inför Gud.