Pågående projekt

Strängnäs stiftshistoriska sällskap stödjer forskning och folkbildning

Sigfrid Aron Forsius. Religiösa skrifter, utgivning av en bok. Forsius (ca 1550–ca 1624) var astronomiprofessor i Uppsala, hovpredikant och kyrkoherde i Ekenäs och Riddarholmsförsamlingen, ständigt granskad av domstolar och domkapitel. Sigismunds anhängare anklagade honom för landsförräderi och han kastades i fängelse i Örebro 1606–1607. Forsius skrev en naturlära, influerad av astrologi och apokalyptisk mystik, något som även återspeglas i hans religiösa texter. Idag är Forsius mest ihågkommen som översättare av påskpsalmen ”Upp, min tunga, att lovsjunga” (Ps. 147). (Redaktörer: Kjell Lekeby & Marcus Willén Ode, utgivningsår 2024)

Weldt. En prästsläkt i Ösmo socken 1692–1731, utgivning av bok om livet i Ösmo socken (södra Södertörn, norr om Nynäshamn). Boken skildrar församlingsliv och människoöden, gods, gårdar och torp under den omvälvande övergången från stormaktstid till frihetstid. Och vilka sanningar ligger egentligen bakom de sägner som har levt kvar in i vår tid, om prästfamiljen som innehade prästbordet i Ösmo i 127 år? (Författare: Helene Skoglund, utgivningsår 2024).

Kunskapens katedral. Strängnäs domkyrka som lärdomsmiljö under medeltid och reformationstid, utgivning av småskrift. (Författare: Docent Jakob Evertsson, Uppsala universitet, utgivningsår 2024)

Sorundainkunabeln. 1400-talsboken som blev kvar i kyrkan, utgivning av småskrift. Artikeln handlar om återupptäckten av en trehundrasidig liturgisk handbok, i Sorunda kyrka. Boken är Sermones de tempore et de sanctis, och författaren av de två hundra predikningarna är idag känd som franciskanmunken Servasanto da Faenza (1200-talet), inte helgonet ”Bonaventura” som anges på exemplaret i Sorunda. Boken är tryckt av Johannes de Vollenhoe i staden Zwolle (Nederländerna), år 1479. Den bär på en samtida påskrift: ”Liber Eccl[esi]a[e] Sorundensis” (lat. ’Sorunda kyrkas bok’), vilket gör att den sällar sig till de böcker med längst proviniens, på en och samma plats, i Sverige ­­– snart 550 år! (Författare: Fanny Stenback, utgivningsår 2024)

Stigtomtaskriften. En liturgisk handskrift från 1500-talet, utgivning av bok. I Stigtomta kyrka upptäcktes år 2017 en liturgisk musikhandskrift från 1500-talet. Den tvåhundrasidiga boken ges ut som faksimil med fotografier av bokkonservator Fanny Stenback och med förord av professor Mattias Lundberg. Utgivningen sker i samarbete med SweLiMuS (Swedish Liturgical Music Sources) vid Uppsala universitet (Redaktör: Marcus Willén Ode, utgivningsår 2024)

Kyrka och folk i Vintrosa socken, utgivning av småskrift. Utges i samarbete med Tysslinge församling (Författare: Marcus Willén Ode, utgivningsår 2025)