Foto: Agneta Larsson

Organist Mats Bertilsson är Årets Strängnässtiftare 2020

Nyhet Publicerad

Utmärkelsen Årets Strängnässtiftare 2020 tilldelas Mats Bertilsson, organist och körledare i Olaus Petri församling, Örebro pastorat.

Utmärkelsen Årets strängnässtiftare tilldelas enskilda eller grupper som genom sina insatser haft särskild betydelse för kyrkans förnyelse, liv och arbete i Strängnäs stift.

Mats Bertilsson får utmärkelsen med följande motivering: ”För den glädjefyllda målmedvetenhet, tonsäkra känsla för feeling och kärlek till Herren han - Soli Deo Gloria - som ledare för Olaus Petri Vocalis, med anglikansk touch satt församling, pastorat, stift - ja, hela Svenska kyrkan på den internationella kyrkokartan.”

Mats Bertilsson tar emot utmärkelsen i samband med årets stiftsfest. Festen, som i år sker online, pågår mellan kl 10-12, lördag den 5 september. Sänds i stiftets Youtube-kanal.

Läs mer om Stiftsfesten 2020.