Biskop Johan Dalman visiterar Oxelösunds församling

Nyhet Publicerad

På onsdag och torsdag, den 6-7 februari, genomför biskop Johan Dalman en visitation i Oxelösunds församling. Programmet rymmer en kväll med samtal om hur Oxelösund blir en bra plats att bo på, där deltar bland andra kommunchef Johan Persson.

Biskopen kommer till Oxelösunds församling för att lyssna och samtala med medarbetare om glädjeämnen och utmaningar. Biskopen möter också kyrkorådet för samtal.

På onsdagskvällen är det öppen Församlingskväll i S:t Botvids kyrka, med frågor som Hur gör vi tillsammans Oxelösund till en bra plats att bo på och leva i? Vad kan det omgivande samhället bidra med till Oxelösunds församling och vad kan Oxelösunds församling bidra med till samhället?

Bland andra medverkar kommunchef Johan Persson, Lisbeth Torstensson, kyrkvärd, körsångare och förtroendevald, Thorbjörn Dahlström, som ger ut Magazinet och samarbetar med församlingen runt konserter, Jennie Wallin, konfirmandförälder, och Mathias Fernqvist, ICA handlare. Stiftspedagog Helena Åhlin leder samtalet.

Efter panelsamtalet blir det mingel i kyrkan, med dryck och tilltugg. Minglet avslutas med mässa, cirka kl 19:30, som leds av biskop Johan.

Tid: onsdag den 6 februari, kl 18.00.
Plats: S:t Botvids kyrka

Välkomna!

Biskopsvisitationen avslutas med en Visitationshögmässa den 10 mars i S:t Botvids kyrka.

För mer information:
Magdalena Öhrling
Biskopens adjunkt
Tel: 0152-234 11

Fakta
Visitationer i stiftets församlingar hör samman med biskopens uppdrag att värna kyrkans enhet och samhörighet. I Strängnäs stift sker detta arbete i den så kallade Strängnäsmodellen. Den bildar en tolvårscykel där visitationer, möten i Strängnäs och årliga möten i församlingen ingår. Genom de regelbundna mötena får församlingen ett kontinuerligt stöd, samtidigt som stiftet i bättre kan anpassa sitt arbete efter församlingarnas behov.