Amanda fick nya perspektiv i Tanzania

Nyhet Publicerad Ändrad

Amanda Hedström, 20 år, var i höstas i Tanzania, utsänd av Strängnäs stift. Det blev en resa i dubbel bemärkelse. Både utvecklande och lärorikt. - Jag har förstått hur mycket vi har gemensamt med andra kyrkor i världen.

Genom Svenska kyrkans utbytesprogram Ung i den världsvida kyrkan reser varje år ett antal ungdomar till Tanzania, Filippinerna, Costa Rica eller Brasilien för att under några veckor dela tro och liv med människor där.
Amanda Hedström från Ösmo-Torö församling åkte i september i fjol till Bukoba i Tanzania. Efter en introduktionstid i staden fick hon och hennes ressällskap, en svensk kille, möjlighet att bo en tid i en by, där prästen i församlingen var deras värd. De fick vara med i kyrkans verksamhet och såg hur de jobbade.

- Det var spännande att få vara del av ett annat kyrkligt sammanhang och ta del av tron i en annan kontext. Samtidigt som kultur och språk var annorlunda så kände jag mig hemma i gudstjänsterna, det var samma upplägg som vi har.

Möte med annan kultur
Det gjorde starkt intryck på Amanda att möta omsorgen hos dem de besökte. Värdfamiljerna tog verkligen hand om dem.

- I början kände man sig lite vilsen, men vi fick ett jättefint bemötande. De gjorde verkligen allt för att vi skulle må bra.

Amanda Hedström, 20 år, var i höstas i Tanzania, utsänd av Strängnäs stift.

Men det fanns också en del utmaningar som Amanda stötte på. I byn var det få som hade haft möjlighet att gå i skola. Kvinnorna hade låg utbildning och talade inte engelska. Synen på män och kvinnor skiljer sig också från den i Sverige och rollerna är mer traditionella.

- När jag berättade att jag gillar fotboll så tyckte de att det var lite konstigt och bytte ämne. Jag och killen som jag reste ihop med bemöttes olika – men jag var förberedd på att det skulle vara så.

Banden till Sverige betydelsefulla
Bland det som Amanda upplevde som mest positivt var hur tydligt tanzanierna visade sin uppskattning för de mångåriga vänskapsbanden med Sverige.

- Samarbetet som finns mellan Sverige och Tanzania är jätteviktigt för dem, liksom för oss. Nu efteråt är det en sak som jag brinner för, att jobba mer med relationerna till våra systerkyrkor.

I början av mars kommer ungdomar från de länder som deltar i utbytesprogrammet till Sverige. En grupp från Tanzania kommer i april till Nynäshamns församling och Amanda kommer att vara en av deras värdar.

- Jag vet hur jag uppskattade att få del av deras perspektiv på kyrkan. Jag ser fram emot att visa dem samma tillbaka, visa att vänskapsbanden mellan länderna är viktiga för oss också.

Miriam Arrebäck

Bjud in Amanda

Under våren är det möjligt att boka församlingsbesök där Amanda Hedström berättar om sin resa.

amanda.hedstrom@svenskakyrkan.se

eller kontakta Anne Falk, ansvarig handläggare på stiftskansliet: anne.falk@svenskakyrkan.se

Vill du ta del av utbytesprogrammet? Du ska vara mellan 18-30 år och ansöka senast den 15 mars 2018.