Internationella rådet

Med gemensam kraft för en rättvis värld! Detta är devisen utifrån vilken rådet för internationellt arbete i Strängnäs stift arbetar.

Internationella rådet i Strängnäs stift är en ideell förening med hemvist i Svenska kyrkan med uppgift att inspirera och uppmuntra anställda, frivilliga, förtroendevalda och församlingsbor till ett ökat engagemang för Svenska kyrkans internationella arbete. Arbetet sker i samarbete med Strängnäs stiftsorganisation och har som ambition att nå alla församlingar i stiftet.

Ordförande heter Marie Kilhed - För mer information och kontaktuppgifter till Internationella rådet i Strängnäs stift (se slutet på denna sida).

Internationella rådets utvecklingsfond

Om du eller din internationella grupp har idéer på projekt eller verksamhet som ryms inom internationella rådets syfte kan du/ni söka medel från Internationella rådets utvecklingsfond.

En enskild person kan söka upp till 2 000 kr för exempelvis utbildning. En grupp kan söka upp till 10 000 kr.

Ändamålet måste gynna det internationella arbetet i stiftet.

För mer information om hur du ansöker och vilka villkor som gäller - kontakta Internationella rådets styrelse för mer information.

Styrelse

Internationella rådets styrelse består från och med den 2024-03-02 av följande personer:

Anette Murless, Nyköpings församling (Ordförande)
Kontraktsansvar - Nyköpings kontrakt
E-post: anette.murless(att)gmail.com

Pernilla Isaksson, Eskilstuna pastorat (Vice ordförande)
Kontraktsansvar - Rekarne kontrakt

Ewa Bånkestad, Hällby församling med Tumbo och Råby-Rekarne (Kassör)
Kontraktsansvar - Oppunda och Villåttinge kontrakt

Anna-Karin Outagourte, Hölö Mörkö församling (Sekreterare)
Kontraktsansvar - Nynäs kontrakt

Liv Olsson, Kumla pastorat