Ledigt jobb: Kyrkomusiker

Ansökningstiden har gått ut.

Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö har ca 18 000 invånare. Domkyrkan är församlingskyrka, stiftets katedral och en kyrka i staden. Vi bärs av en rik historia och har blicken riktad mot framtiden.

Församlingen har ett rikt och liturgiskt medvetet gudstjänstliv i domkyrkan, där musiken har en naturlig plats. Gudstjänster firas också i Aspö kyrka, Sankt Petri kapell på Södra kyrkogården och på äldreboendena.

Strängnäs växer relativt snabbt bland annat tack vare allt bättre kommunikationer till Stockholm.

Du kommer att vara medskapande i en församling och ett medarbetarlag med hög medvetenhet om musikens betydelse i församlingslivet, i gudstjänst och andra sammanhang.

Den söndagliga högmässan är centrum i församlingslivet, och utöver den firas en variation av gudstjänster under veckorna.

Barnens plats i församlingen är självklar och till exempel firas vardagsgudstjänster tillsammans med öppen förskola regelbundet, liksom mässa med stora och små. Just nu finns tre barnkörer i olika åldrar med en tanke om en körtrappa.

Du kommer att ha två musikerkollegor, men lika självklart arbeta tillsammans med andra medarbetare. Vi värdesätter såväl musikalisk kvalitet som gott samarbete.

Som kyrkomusiker och körledare i domkyrkoförsamlingen bidrar du till rikedom och djup i församlingens gudstjänster, till fest och högtid i stiftets katedral och till att domkyrkan är en viktig aktör i stadens kulturliv. Du bidrar också till att lyfta musiken som resurs i församlingsverksamheten i stort. Du kommer särskilt vara en del av barn- och familjearbetet.

I tjänsten ingår framför allt att:

-        medverka i församlingens gudstjänster

-        spela vid kyrkliga handlingar

-        leda och ansvara för barnkörerna

-        medverka i annan pedagogisk verksamhet i församlingen

Församlingen söker en kyrkomusiker som:

-        som vill bygga församling med musiken som redskap bland små och stora

-        har bred musikalisk kompetens

-        har starkt engagemang för musiken i gudstjänsten

-        är starkt förankrad i Svenska kyrkan

Intervjuer planeras äga rum den 14-18 februari 2022. I samband med intervju ingår provspelning och provdirigering. Du har avlagt kyrkomusikerexamen på C-nivå eller motsvarande.

Tjänsten omfattar 100 %. I tjänsten ingår kväll- och helgtjänstgöring. Församlingen tillämpar årsarbetstid. Tillträde till tjänsten 1 juli 2022 eller efter överenskommelse.

Om du är intresserad och vill veta mer,  kontakta domkyrkoorganist Torvald Johansson 0152-245 11 och biträdande kyrkoherde Jenny Sjögreen jenny.sjogreen@svenskakyrkan.se    0152–245 38

Ansökan med personligt brev, CV samt kopia på Svenska kyrkans kyrkomusikerexamen på lägst C-nivå eller validering av tidigare examen, som visar behörighet, sänds till Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö strangnas.domkyrkoforsamling.rekrytering@svenskakyrkan.se senast den 31 januari 2022.

Församlingen har tagit aktiv ställning till annonsering och vilka rekryteringskanaler som används och undanber sig alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Musik

Ta del av det församlingens rika musikliv. Ett stort utbud av konserter och körer för både barn och vuxna.

Körsång

Musik är en viktig del i gudstjänsten. I körsången finner många gemenskap. Domkyrkoförsamlingen med Aspö har flera körer för olika åldrar. I domkyrkan finns också ett stort utbud av konserter av olika slag.

Församlingsinstruktion

Här finns församlingsinstruktionen för Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö.

Medarbetare

Här presenteras församlingens anställda medarbetare, deras uppdrag och kontaktuppgifter.