Foto: Magnus Aronson

Aspö kyrka

Cirka 15 km norr om Strängnäs längs väg 55 mot Uppsala ligger Aspö kyrka. Kyrkan är öppen i samband med dop, vigslar, begravningar och andra gudstjänster. Under ett par sommarveckan är kyrkan öppen varje dag.

De äldsta delarna av Aspö kyrka är tornet och den närmaste delen av norrväggen. Dessa partier torde ha byggts vid 1100-talets mitt eller slut. Den stora omvandlingen av kyrkan skedde på 1460-talet.

Kyrkointeriören är nu en av de intressantaste och rikaste på den sörmländska landsbygden. Från medeltiden finns bland annat altarskåp, triumfkrucifix och en dopfunt.

Karta över kyrkogården

Begravning

När en anhörig eller vän går bort blir livet sig aldrig likt. Många och svåra tankar väcks till liv. De seder och bruk vi människor har i samband med en begravning hjälper oss att bearbeta sorgen, se sammanhang och ge trygghet.

Domherren Kyrkans Hus

Biskopsgränd 2, 645 30 Strängnäs, 0152-245 00