Jumalanpalvelus

Jumalanpalveluksessa on tilaa niin elämämme iloille kuin kipupisteillekin. Useissa Tukholman seudun kirkoissa vietetään myös suomen- tai kaksikielisiä jumalanpalveluksia.

Monissa hiippakuntamme kirkoissa vietetään myös suomen- tai kaksikielisiä jumalanpalveluksia. 
Usein toistuvia nimiä seurakuntien tapahtumatiedoissa ovat päämessu (högmässa) ja pääjumalanpalvelus (högmässogudstjänst). Edellisessä vietetään ehtoollista, jälkimmäinen on sanajumalanpalvelus.
Tukholman hiippakunnan seurakunnat kutsuvat monenlaisiin jumalanpalveluksiin niin sunnuntaisin, juhlapyhinä kuin arkisinkin.
Tervetuloa!
Kun saavun kirkon eteiseen ja ripustan takkini naulakkoon, ihmisyyttäni minun ei tarvitse jättää kirkkosalin ulkopuolelle. Jumalanpalveluksessa saan olla se, joka olen, kaikessa epätäydellisyydessäni. Ihmisten suhteissa on usein säröjä, ja jumalanpalvelukseenkin otamme osaa ihmisinä, joilla on kokemusta sekä eheydestä että rikkonaisuudesta.
Jumalanpalveluksen tulee olla inhimillinen. Se on toinen hyvän jumalanpalveluksen tunnusmerkki. Jumalanpalveluksessa tulee olla tilaa niin elämämme iloille kuin kipupisteillekin.
Tämä niin sanottu rakkauden kaksoiskäsky kertoo meille, miten keskeistä hyvässä elämässä on suhde Jumalaan, kanssaihmisiin ja omaan itseen. Niinpä myös hyvä  jumalanpalvelus rakentuu samoista aineksista.
"Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat", sanoo Jeesus Matteuksen evankeliumissa (Matt. 22:34-40).
Ihmisen elämä on suhde-elämää.