Foto: Ulrica Robsarve

Jalla, jalla, kärlek för alla

I nära sextio dagar sittdemonstrerade flyktingar för att stoppa utvisningarna till Afghanistan. Alireza Ahmadi var där. Bilderna han tog då visas nu i en utställning i Spånga församlingshus.

Under 2015 kom 41 564 asylsökande afghaner till Sverige. En knapp fjärdedel av dem har hittills fått besked från Migrationsverket och färre än hälften av dem får stanna. Söndagen den 6 augusti samlades därför ett femtiotal ungdomar på Mynttorget i regn och rusk för att protestera mot utvisningarna. Demonstrationen växte så mycket att den fick flytta till Medborgarplatsen.

Alireza Ahmadi, som själv fått avslag på sin ansökan om uppehållstillstånd, fotograferade under dagarna på Medborgarplatsen. Hans bilder visar kampen, men också den värme, gemenskap och glädje som fanns.

Svår och lång väntan på besked om asyl

Den 8 november öppnades Alirezas fotoutställning med vernissage. Många var där för att visa Alireza sitt stöd tillsammans med hans gode man och hans ”svenska familj”.  Alireza strålar av lycka under vernissagen. Men ögonen är ledsna.

­– Jag var tvungen att fly och lämna min mamma och mina syskon för att jag blev hotad till livet. Jag hoppades att Sverige skulle ta emot mig och att jag skulle kunna stanna här och börja ett nytt liv. I augusti i år fick jag avslag på min asylansökan. Beslutet är överklagat, men jag vet inte hur det kommer att gå för mig. Det är svårt att vänta på besked under så lång tid. Men jag är glad att jag har många vänner som hjälper här i Sverige, berättar han.

Demonstrationen anordnades av organisationen Ung i Sverige och pågick från den 6 augusti till den 3 oktober. Initiativet uppmärksammades stort i media och över 13 000 personer stödde demonstrationen på Facebook. På kvällarna var det omkring tusen personer på plats.

Kampen fortsätter nu på annat vis, meddelar Ung i Sverige på sin Facebooksida.

Fotoutställningen visas i Spånga församlingshem fram till den 3 december.

Se film från invigningen av utställningen här: