För skolan

Välkommen till visningar och teater våren 2024 i Stockholms domkyrkoförsamling. Här ser du vårt utbud av skolvisningar av Storkyrkan, dramatiserade visningar, orgelvisningar och teater.

VISNINGAR

SKOLVISNINGAR AV STORKYRKAN

Mitt i Gamla stan ligger Storkyrkan, Stockholms domkyrka, med en rik och spännande historia vars äldsta delar är från 1200-talet. Här finns den berömda skulpturen S:t Göran och draken, Vädersolstavlan och Ehrenstrahls målning Den yttersta domen. I Storkyrkan, som kallas "reformationens vagga", förkunnade reformatorn Olaus Petri den nya lutherska läran på 1500-talet. Under 1600-talet kröntes drottning Kristina och även teaterkungen Gustav III till kung senare på 1700-talet. Här har stadens invånare och andra besökare sökt en stunds trygghet, värme och ljus. Om man ska lära sig något om Stockholms historia kan man helt enkelt inte gå förbi Storkyrkan – de är intimt sammanvävda.

Vi tycker mycket om att berätta om denna fantastiska katedral och allt vad den rymmer av berättelser och händelser från det förflutna, men också om det som sker här idag.

För skolklasser i alla åldrar, även gymnasiet och SFI

Berättande visningar
LÄNGD: ca 45 minuter
PLATS: STORKYRKAN

Tiden är flexibel enligt överenskommelse! Anmälan och förfrågan direkt till: sabina.koij@svenskakyrkan.se

VISNING AV STORKYRKANS ORGEL

Lyssna på Storkyrkans orgelklang och lär dig om instrumentets egenskaper. För sexåringar, låg- och mellanstadiet. (Max 30 elever i varje grupp).

PLATS: STORKYRKANS ORGELLÄKTARE

Boka visning direkt hos domkyrkoorganist Mattias Wager: mattias.wager@svenskakyrkan.se

TEATER

ADAM, EVA OCH ORMEN

Följ med på en spännande dramatiserad resa genom de mest kända bibliska berättelserna. Möt det förvirrade paret Adam och Eva som plötsligt inte får bo kvar i Edens trädgård, hjälp Noa hålla koll på hur många djur som ska med i Arken, ta reda på vad som hände efter att Faraos dotter hittade Moses i vassen, lyssna på en av de låtar som kung David skrev när han tröttnade på att regera... ja, under resans gång får ni möta många fler av bibelns skiftande och välkända karaktärer.

För låg- och mellanstadiet (men passar egentligen alla åldrar).

DATUM: 30 & 31 januari kl.10.00 & 11.00
                1, 13, 14 & 15 februari kl.10.00 & 11.00
LÄNGD: ca 40 min
PLATS: Storkyrkan.

Anmälan: sabina.koij@svenskakyrkan.se

PÅSKSPEL - VAD HANDLAR DET OM EGENTLIGEN?

Påskens dramatiska berättelse berör många av livets stora frågor kring liv och död, sorg och glädje, mörker och ljus. Barnen får möta en sörjande Maria, den ambivalenta Pilatus, hårdföra soldater och glädjefyllda kvinnor vid den tomma graven.
För grundskolan

DATUM: 19 och 21 mars kl 10.00 & 11.00
LÄNGD: ca 30 min
PLATS: STORKYRKAN

Anmälan: sabina.koij@svenskakyrkan.se

All teater är avgiftsfri, men vid utebliven närvaro utan avbokning senast dagen innan debiteras skolan 1000 kr.

Varmt välkomna!