Foto: Unsplash

Om att vara verkligt närvarande

En söndag riktar vi in oss på att utforska tänkandet om sökande efter verklig närvaro.

Värd: Sabina Koij, domkyrkolektor

Det talas mycket om att människan idag lever i en tid splittring, distraktion och ett överskott av information. Att vi inte ger oss själva och varandra tid att vara verkligt närvarande. Men vart tar människans själ vägen när tempot hela tiden skruvas upp? Vilka existentiella resurser står till buds när själen går i exil? Hur ska vi hitta hem till oss själva i otåligheternas tid?

Foto: Mikael M Johansson

Mikael Kurkiala, docent i kulturantropologi och omvärldsbevakare vid Svenska kyrkans enhet för forskning och analys.

Söndag 14 november kl 13.00–14.30, Storkyrkosalen, Trädgårdsgatan 9, Gamla stan

2019 kom Mikael Kurkialas bok När själen går i exil – Modernitet, teknologi och det heliga som handlar om hur religiösa traditioner ofta bär på djupa insikter om människans inre och därför får en viktig roll i den kris vi befinner oss i. Kyrkan förvaltar ett rikt arv av berättelser, riter och rum som laddats av tidigare generationers längtan, förtvivlan och glädje. Men det är en utmaning att göra detta arv tillgängligt i en tid där tempot skruvas upp och överskottet på information gör det allt svårare för oss att finna fokus och närvaro.

Läs mer om boken här
Lyssna till samtal från Bokmässan: