Storkyrkan firar nationaldagen som en 'HUG-day' i solidaritet med Ukraina

Nyhet Publicerad Ändrad

Välkommen till Storkyrkan den 6 juni. Program innehåller gudstjänst, visningar, musik och dramatiserad visning av Storkyrkan. Kollekt och insamling går till organisationen HUG.

I traditionell anda firar Stockholms domkyrkoförsamling Sveriges nationaldag den 6 juni med gudstjänst, musik, barnkörer och samvaro. Denna dag fylls vanligtvis med högtid och glädje i försommartid. Men i år får firandet en djupare betydelse mot bakgrund av en orolig omvärld. Många konflikter kastar sina långa skuggor över vårt globala sammanhang.

"Omvärldsläget gör att vi firar vår nationaldag med särskild tacksamhet över att få leva i ett fritt och öppet land. I år uppmärksammar vi Ukrainas kamp för självständighet," säger Jonas Eek, domprost i Stockholms domkyrkoförsamling.

Under hela nationaldagen samlar församlingen in pengar till hjälporganisationen Help Ukraine Gothenburg (HUG). Denna organisation, grundad av ukrainare i Göteborg, har under 2023 skickat över 150 lastbilar med mat, mediciner och byggmaterial till ett värdeav över 80 miljoner kronor till Ukraina. Även 31 ambulanser har levererats som en del av hjälpen.

Stockholms domkyrkoförsamlings kyrkoråd har beslutat att regelbundet samla in kollekt till HUG:s verksamheter sedan årsskiftet 2023/2024. "Med kriget i Ukraina påminns vi om att det fria samhället inte är en självklarhet. En nationaldag i en fri nation är väl värd att fira och genom HUG:s arbete ser vi hur vi kan göra skillnad," fortsätter Jonas Eek.

Församlingen vill också inspirera andra –församlingar, föreningar och organisationer –att uppmärksamma Ukrainas folks kamp och göra nationaldagen till en 'HUG-day'. Vi uppmanar alla att engagera sig, delta i våra evenemang och bidra till insamlingen.

**Program för dagen:**

**Kl. 11:** Inledningsgudstjänst med gosskören, högtidstal av Kristina Ljunggren, och musik av Martin Blomquist på orgel.

**Kl.12 Visning (Ulf Lindgren)

**Kl 13 Orgelkonsert (Martin Blomquist)

**Kl 14. Visning (Sabina Koij)

**Kl 15 Röster i Valven. Dramatiserad visning av Storkyrkan. Sabina Koij, Kristina Ljunggren, Ulf Lindgren och Martin Blomquist (orgel).

**Kl 16 Visning (Kristina Ljunggren)

**Datum:** Torsdag, 6 juni

**Plats:** Storkyrkan, Trångsund 1, Stockholm

Alla är välkomna att delta och stödja en god sak. Vi ser fram emot att dela denna speciella dag med er i gemenskap och solidaritet.

Presskontakt: Louise Linde E-post: louise.linde@svenskakyrkan.se Telenummer: 08-723 30 01

Domprost Jonas Eek E-post: jonas.eek@svenskakyrkan.se