Lyssna

Musikens möte: svensk inspiration i ett irländskt landskap

Louise Linde följer domkyrkokantor och dirigent Gary Graden under några dagar i en avancerad dirigentklass vid International Choral Conducting i Limerick. Undervisningen fortsätter för Gary i veckan då Stockholms domkyrkoförsamling står värd för Sacred Music Today.

Róisín Blunnie, Jennifer Tham, Gary Graden, Amy Bebbington och Orla Flanagan

Foto: Louise Linde

Våra musiker och körer reser ofta utomlands för att tävla, agera referenskörer, sitta i juryn eller musicera på olika event. I år följde vi den eftersökta dirigenten Gary Graden, som ledde en avancerad dirigentklass på International Choral Conducting Summer School i Limerick, arrangerad av Sing Ireland.
 
Gary Graden är otroligt respekterad som kördirigent internationellt och är återkommande jurymedlem på körfestivaler världen över. De senaste åren har han också etablerat den populära masterclassen Sacred Music Today, som hålls i Storkyrkan i Stockholm. Den11–15 september, är det dags igen, då kördirigenter från hela världen samlas för att inspireras och utvecklas under hans ledning. Men vad är det som gör Gary så speciell? Det är hans förmåga att entusiasmera, förmedla musiken, att inte bara lära ut tekniker utan att verkligen få musiken att sjunka in i kropp och själ. Det blir även tydligt i konserter som han dirigerar.

Limerick: Stab City eller akademisk metropol?
När jag nämnde för några vänner att jag skulle åka till Limerick, kallade de det skämtsamt för ”Stab City” – inte direkt den mest uppmuntrande benämningen. Det visade sig att smeknamnet kom från tidigare problem med gängrivalitet. Men Limerick är också hem till ”Irish World Academy” och University of Limerick, med ett campus som rymmer 11 000 heltidsstudenter och 4 000 deltidsstuderande.
 
Det var här, på det vidsträckta campusområdet, som årets sommarskola ägde rum. Sommarskolan, som har arrangerats i imponerande 43 år, är unik i sitt slag. Under en hel vecka samlas yrkesverksamma inom musik – körledare, sångare och lärare – från hela Europa för att utvecklas under ledning av några av kontinentens främsta experter. Det var särskilt intressant att se den stora bredden i deltagarnas åldrar, som verkligen visar på den inkluderande och inspirerande atmosfären.

Nivåer och ledare från hela världen
Sommarskolan var uppdelad i flera nivåer, med Gary Graden som ansvarig för den mest avancerade gruppen, Level 6. Här är en översikt över årets nivåer och ledare:
 
Level 6:Gary Graden (Sverige/USA)
Level 5: Jennifer Tham (Singapore)
Level 4: Carlo Pavese (Italien)
Level 3: Amy Bebbington (Storbritannien)
Level 3: Niall Crowley (Irland)
Level 2: Dr. Róisín Blunnie (Irland)
Level 1 Orla Flanagan  (Irland
 
Varje nivå var utformad för att möta både nybörjare och erfarna dirigenters behov, med fokus på att förbättra tekniker som partiturstudier, repetitionsteknik och vokalpedagogik.

Möten med gamla elever och nya vänner
När jag anlände till Limerick på måndagskvällen hade kursen redan varit igång i ett par dagar. Under min vistelse fram till torsdag morgon fick jag delta i repetitioner, samtala med deltagare och lära känna de andra dirigenterna. 

En av de mest inspirerande stunderna var mötet med Carlo Pavese, en dirigent från Italien som tidigare studerat och gått bredvid Gary Graden i S:t Jacobs kyrka i Stockholm. Det var under en workshop som Gary avslutade med en invitationen till Carlo: Come for a week, a month or a year. Det blev tre år. Carlo delade generöst med sig av sina erfarenheter från tiden med Gary. Här går det att höra intervjun.

 
Under själva workshopdagarna var det väldigt svårt att få till intervjuer eftersom det schemat var fullspäckat. Jag fick möjlighet att prata med två andra lärare Jennifer Tham och Amy Bebbington i en taxi. Gary har tidigare arbetat med kördirigenten Jennifer Tham i Singapore, vilket var roligt att höra.  Här finns intervjun.

Intensiva dagar med musiken i centrum
Varje dag inleddes med röstuppvärmning, ledd av de olika lärarna, där alla deltagare fick agera körmedlemmar. Det var en uppvisning av olika tekniker och metoder för att värma upp rösten, och stämningen var intensiv och inspirerande. En central figur under veckan var Peter Barley, en kördirigent och organist från S:t Mary's Cathedral som också arbetar som musiklärare. Hans roll som pianist under veckan var avgörande, och hans personliga visning av katedralen blev en oväntad höjdpunkt. Under dagarna som vi umgicks så blev mottot: Be a Pete!. Här kan vi se Peter i en ”meet the team”  introduktion från S:t Mary's Cathedral.  Här går det att höra en intervju med Peter.
 
Veckan bjöd även på en ”working choir” med åtta sångare, som snabbt fick lära sig nytt material för att underlätta dirigenternas arbete. Jag fick möjlighet att prata med en av dessa sångare under en lunchpaus, och deras engagemang och professionalism var imponerande, med tanke på den korta tid de hade att förbereda sig.  Kören arbetade med alla nivåer. Här går det att höra intervjun med Vicky Warwick. 
 
Gary hade tio studender I sin grupp och jag fick möjlighet att prata med Monica Jiménez Roldán Spanien i en fikapaus. Monica hade vänner som hade tagit denna sommarkurs tidigare år. Just detta år ville hon verkligen komma på grund av lärarnas renomé. Här går det att höra intervjun. 
 
Under dagarna umgicks vi också i grupp och Alex som urprungligen kom från Tyskland men arbetar med IT i Dublin, var där som observatör. Alex sjunger även i Orlas kör och har sjungit i många körer i Tyskland. Här går det att höra en walk-and-talk intervju med Alex.

 

En inspirerande vecka av sång och samhörighet
Dagarna var fullspäckade, med repetitioner från kl. 9 på morgonen till kl. 17 på eftermiddagen. Förmiddagarna ägnades åt uppvärmningar och individuella gruppsessioner, medan eftermiddagarna fylldes med körseminarier där varje ledare fick leda alla 65 deltagarna i allsång. Ledarna fick väldigt kort tid att arbeta med gruppen och vartefter dagarna gick kom allting samman. Just att våga vara i  process var väldigt viktig. Att bevittna hur musiken tog form genom små förändringar var en fantastisk upplevelse. 
 
Det var tydligt att denna vecka handlade om mer än bara teknik och teori – det handlade om möten mellan människor, om entusiasm och kärleken till musiken. Essensen av veckan var tydlig: lärande och kreativ utveckling i en varm och inspirerande miljö.