Foto: Per Josefson

HUG - vad är det?

Vad händer när livet är kulhål och sirener, när stanken sprider sig och man helt plötsligt befinner sig i verkligheten av ett krig? Vi talar med Per Josefson som är ambassadör för organisationen HUG och som bestämde sig för att byta ut 14 dagar av sitt liv för att leverera en ambulans till Ukraina. HUG levererar bl a blodstoppare, ambulanser och andra förnödenheter till Ukraina. Vi uppmärksammar HUG på nationaldagen och låter dagen bli en HUG-dag. HUG är en organisation som arbetar snabbfotat, oavkortat och ideellt.

HUG är en oberoende svensk organisation som startades i Göteborg under Rysslands invasion av Ukraina 2022. Den grundades av Katja Blanck, en kirurg vid Varbergs sjukhus, som är född i Ukraina och vill hjälpa sitt hemland. Organisationen samlar in pengar och materiel för att stödja Ukraina, med särskilt fokus på att finansiera ambulanser och medicinsk utrustning.

HUG är snabbfotad och flexibel och har en policy att alla insamlade medel ska gå direkt till hjälp utan avdrag för administration. Detta är möjligt tack vare att administrationen finansieras genom särskilda donationer från företag.

En av de viktigaste insatserna som HUG gör är att finansiera ambulanser och medicinsk utrustning till Ukraina. Detta är särskilt viktigt eftersom det har funnits problem med falska blodstoppande förband (tourniquets) i omlopp, vilket skapar en stor efterfrågan på riktiga, effektiva produkter.

HUG är också engagerad i att undersöka möjligheter att störa navigeringen av drönare, som ofta används av ryssarna för att sikta in sig på ambulanser och andra mål. Organisationen arbetar även med att öka medvetenheten om Ukrainas situation och behov av hjälp, och uppmuntrar folk att donera pengar och materiel.

Vi träffar Per Josefson, som sitter i Stockholms domkyrkoförsamlings kyrkoråd och är ambassadör för organisationen HUG. Vi får höra om HUG:s insatser och om hur situationen i Ukraina ser ut idag. Vi får även höra om Pers personliga resa.

HUG

Här finns dirketlänk till HUG