Other languages with Google Translate

Use Google to automatically translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Prata med oss

Kontakt

Stockholms domkyrkoförsamling Besöksadress: Stortorget 1, 11129 Stockholm Postadress: BOX 2122, 10313 STOCKHOLM Telefon: +46(8)7233000 E-post till Stockholms domkyrkoförsamling

Jourhavande präst

Kyrkan kan hjälpa dig. Akut samtals- och krisstöd.

Filosofisk resonans: Tro och vetande

Bönhörelse och underverk samt religion som önsketänkande är två teologiska frågor behandlade på ett filosofiskt sätt tillsammans med Cusanus, ett samverkanprojekt mellan Uppsala universitet, Svenska kyrkan och Sigtunastiftelsen. Värd: Carl Reinhold Bråkenhielm, professor emeritus, Uppsala universitet

om bönhörelse och underverk

En central del i religiösa ritualer utgörs av olika slags böner. Ofta kan bönen liknas vid och fylla samma funktion som meditation, men hos många finns också en stark tro att man genom bön faktiskt kan uppnå något. Det vetenskapliga underlaget för att det skulle vara på det sättet är dock klent. Vilka olika funktioner kan olika former av böner ha? Hur ska man förhålla sig till de studier som tycks visa att förbön inte har någon verkan? Är underverk möjliga och vad menar vi i så fall med underverk? Vad tror människor – och vad tror religiösa ledare?

Johan Kårlin, präst i S:ta Clara kyrka, Elisabeth Sandlund, ledarskribent på tidningen Dagen och fader Dominik Terstriep S.J., teologie doktor och kyrkoherde, S:t Eugenia församling.

Datum: Söndag 9 september tid: 13.00–14.30
Plats: Storkyrkosalen, Trädgårdsgatan 9, Gamla stan


om religion som önsketänkande


En vanlig kritik mot troende är att de hänger sig åt önsketänkande. De tror på Gud och ett liv efter detta därför att de vill att det ska vara så. Det kan nog stämma i många fall, men det finns också exempel på religiösa trosföreställningar som inte är av det slaget, tron på eviga pinor i helvetet t.ex. Går det att belägga empiriskt att religiös tro ofta är önsketänkande och hur pass vanligt är det? Kan inte också ateism vara önsketänkande? Jag vill inte att det ska finnas ett evigt liv eller en gud, menar t.ex. filosofen Thomas Nagel. Och: är det nödvändigtvis irrationellt att tro på det man vill ska vara sant?

Henrik Ahlenius, doktorand vid Stockholms universitet, Lotta Knutsson
Bråkenhielm, teologie doktor och Sabina Koij, doktorand vid Åbo akademi.

Datum: Söndag 30 september tid: 13.00–14.30
Plats: Storkyrkosalen, Trädgårdsgatan 9, Gamla stan

enkel förtäring

I samband med Katedralakademin på söndagarna serveras enkel förtäring från 12.30. Frivillig gåva mottages tacksamt.