Foto: Nyblom Communication Videomaskinen

Anders Bondeman 1937-2022

In memoriam

Med stor sorg och saknad har vi i Stockholms domkyrkoförsamling mottagit beskedet att förre organisten i S:t Jacobs kyrka Anders Bondeman har gått ur tiden. Våra tankar går först och främst till hans familj med hustru, barn och barnbarn.

Anders Bondeman var en musiker och människa vars betydelse för den svenska och internationella kyrkomusiken inte kan överskattas.  Som organist i S:t Jacobs kyrka 1971-2002 blev han en högt beundrad förebild för svenska och utländska kyrkomusiker framför allt i kraft av sin enastående improvisationskonst och sina tolkningar av Bachs orgelmusik, lika älskad för detta av gudstjänstbesökare som av konsertpubliken. Som lärare i gudstjänstspel och improvisation för flera generationer svenska kyrkomusiker bidrog han till att föra in den stora europeiska improvisationstraditionen i Sverige och sätta en helt ny nivå för det konstnärliga gudstjänstspelet.

Vi i Stockholms domkyrkoförsamling minns en kollega och förebild som med vänlighet, nyfikenhet, hög arbetsmoral och intellektuell skärpa under flera decennier utförde sitt viktiga arbete i S:t Jacobs kyrka, Gud till ära och människorna till uppbyggelse.

Vi lyser frid över hans ljusa minne.

för kollegerna i Stockholms domkyrkoförsamling

Mattias Wager, domkyrkoorganist