Foto: Martin Bergström

Martin Bergström: Guckusko, liv och död

Martin Bergström ställer ut herbariumväxter och måleri i Storkyrkan från den 30 januari till och med 1 mars. Samtal mellan Martin Bergström och domkyrkokaplan Kristina Ljunggren den 27 februari kl 15.00. Varmt välkommen!

Martin Bergström: Guckusko, liv och död

• Samtal 27 februari kl 15.00 Samtal mellan Martin Bergström och domkyrkokaplan Kristina Ljunggren
  • Utställningen pågår mellan 30/1-1/3

Martin Bergström är en multidisciplinär konstnär och designer vars praktik rör sig mellan mode, inredning och konst.

Hans verk finns representerade på Nationalmuseum och Nordiska museet i Stockholm.

I Storkyrkan visar Martin Bergström herbariumväxter och måleri.

Besök i ateljen

Vi hälsar på Martin Bergström på Söders höjder. Vi är nyfikna och undrar så. Benny, Martins hund, sitter fint i fåtöljen och följer med i diskussionen.

Vad är det med herbarium och hur kommer det sig att du samlar på dem?
–      Det är så många olika nivåer och lager i naturen och dess fenomen i stort som inspirerar mig. De herbarium som jag samlar på är från 1860 talet fram till 1930 tal. Det är fascinerade och lite skrämmande att hålla i en växt som blommade för 150 år sedan. Med utställningen vill jag visa på historierna bakom blommorna och döden, säger Martin. Cyklerna och det vackra i det giftiga.

Vi tittar på verken och får höra många spännande historier om människor som verkligen intresserat sig för att samla och pressa. Många gånger är det historier om när vissa blommor blommar på en alldeles speciell plats. Hur är det 100 år senare? En anings förskjutning i tid har Martin märkt.

Guckusko (Cypripedium calceolus) en av Martins favoriter, är som alla orkidéer i Sveriges flora, fridlyst.

Guckusko är även A-listad på CITES-listan över arter som behöver extra skydd när det gäller kommersiell verksamhet som handel, mm.

Då de tre exemplaren Guckusko i utställningen är äldre än tredje mars 1947 så går de under det så kallade antikundantaget i CITES-lagstiftningen.

Verken i utställningen är kollage där måleri blandas med herbariumväxterna.
–      Jag har i utställningen satt ihop mina trädgårdar. Där de blommor blommar som   jag älskar mest.

Storkyrkan 30/1-1/3

Här finns länk till Martin Bergströms hemsida.