Foto: Åsa Westman

Om Vrena kyrka

År 1330 skrevs sockennamnet wreno. Vrena församling i Oppunda härad omfattar sedan 1995 även Halla och Husby-Oppunda socknar. Från 2002 är Stigtomta och Vrena en församling, Stigtomta-Vrena församling. Vrena är en gammal kulturbygd med många fornlämningar. Bl a runmärkta kalkstensskärvor från ett kristet gravmonument från 1000-talet. Vrena kyrka byggdes troligen i mitten på 1200-talet, medan sakristian och vapenhuset tillkommit senare.

Sevärt

Interiören hade ursprungligen ett välvt trätak, ett sk tunnvalv. Detta ersattes mot slutet av 1400-talet med två stjärnvalv, som vilar på bastanta tegelpelare. Som ett brokigt tält står det målade korvalvet. Korfönstret, som under 1800-talet murades igen till hälften, återställdes i sitt ursprungliga skick 1961.

Pampigast bland inventarierna är predikstolen, som kommer från grannsocknen Bettna. För denna kyrka torde den ha tillverkats 1664; 1765 ersattes den med en ny i tidens smak. Givare var Carl Gustav Tessin på Åkerö. Denne erbjöd Vrena att få den gamla predikstolen, under förutsättning att änkeöverstinnan Horn på Tärnö säteri i Vrena gick med på att betala hälften av kostnaden, vilket blev fallet.

Fattigbössa fanns utanför Vrena kyrka. Den fick vi tyvärr ta ner under 2010 pga sabotage.

Korvalvet målades i början på 1600-talet som minne över en femtalig barnaskara som dött i pesten. Målningen föreställer Herren Jesus samt de fyra apostlarna. Konstnären är okänd, men en skrift i södra korvalvet berättar om målningens tillkomst.

Källa: Vrena kyrka, Sörmländska kyrkor 81, Södermanlands museum.