Foto: Åsa Westman

Om Nykyrka

Namnet Nykyrka betyder bokstavligen "ny Kyrka". Med hänsyn till kyrkans ansenliga ålder måste denna nya helgedom inom Stigtomta socken ha tillkommit på ett mycket tidigt stadium. Det föreligger en teori om att någon betydande person i norra delen av Stigtomta låtit uppföra en gårdskyrka åt sig, till vilken sedan angränsande gårdar anslutit sig.

Nykyrka var fram till 1995 en egen församling. Den 1 januari uppgick Nykyrka i Stigtomta församling tillsammans med Bärbo. Från 2002 är Stigtomta och Vrena en församling, Stigtomta-Vrena församling.

Klockstapeln bildar som typ ett minne från kyrkans äldsta tid, även om trävirket i stapeln förnyats några gånger sedan dess.

Norr om Nykyrka finns en runsten som berättar följande:
Eskil och Gnödimand reste denna sten efter Svärre, som blev dödad i England. Detta minnesmärke gjorde [Kättil (och) Stack.]

Nykyrka kyrkobyggnad intar en särställning i Södermanland. Medan så gott som alla dess likar under tidernas lopp fått genomgå mycket genomgripande om- och tillbyggnader, som kommit dem att framstå såsom verk av Södermanlands herrgårdsbetonade tidsåldrar, dvs. århundradena omkring och framför allt efter reformationen, har Nykyrka i väsentliga stycken bibehållit prägeln av en långt äldre byggnadsstil.

När Nykyrka kyrka år 1926 gjordes till föremål för en genomgripande restaurering var byggnaden redan en ruin. Yttertaket var till stora delar nedmurknat och valven över långhuset hade störtat in. Bara över koret och längst i väster stod valven ännu, ehuru i bedrövligt tillstånd. Sakristian och gravkor hade däremot taken i behåll. Det är då lätt att förstå , att det endast är stommen i byggnaden som är bevarad.

Av gammal inredning återstår endast de få ting, som nu återförts ur förskingringen. Och de yngre byggnadspartierna - såsom de av tegel murade valven - har ägt långt mindre motståndsförmåga än den ursprungliga massivt stabila gråstensstommen. Så är det just denna gråstensstomme, som är det väsentliga, här inte skymd av vare sig yngre tidevarvs tillbyggnader eller de rika och skiftande inredningspjäser, som eljest hör Södermanlands kyrkor till.

Källa: Nykyrka kyrka, Sörmländska kyrkor 42, Södermanlands museum.