Foto: Albin Andréasson

Om Halla kyrka

I juli 1434, när de nordiska biskoparna var samlade i Vordingborg nere i Danmark, utfärdade de ett par brev angående sörmlänska kyrkor. Det ena gällde Ösmo, det andra Halla, och i bägge lovades fyrtio dagars avlat från botgörningar för dem, som besökte dessa kyrkor vid vissa högtider och, då det gällde Halla, "framsträckte en hjälpande hand" för kyrkans uppmurande (structura), byggande (fabrica) eller prydande (ornamentis). På så sätt skulle Halla sockenmän få en hjälp i sin möda för kyrkans förskönande.

De bägge figurerna över triumfbågen, en man och en kvinna, karikatyrmässigt uppdragna med svarta konturer. Invid mannen står ett H, invid kvinnan ett M. Kvinnan bjuder en dryck ur en bägare. Meningen med de bägge figurerna är okänd. Mannens dräkt visar hän mot 1650-60-talet som tillkomst. De bägge figurerna står alldeles isolerade i interiören och kan inte sammanknytas med övrig dekoration.

Enligt legenden föreställer figurerna greve Ture Bielke, ägare till Åkerö slott, vilken blev halshuggen vid Linköpings blodbad år 1600, samt den kvinna som fick det mindre angenäma uppdraget att sy fast huvudet före gravsättningen. Kvinnan skulle vara hustru till en kammartjänare Ture som arbetade på Åkerö slott.

Altartavlan utfördes 1705 av en okänd konstnär. Krucifixet är omgivet av de fyra evangelisternas symboler: Ängeln, lejonet, oxen och örnen.

Halla kyrka var under 7 år hemkyrka för den Sankta Katarina av Halla, den Heliga Birgittas dotter.

Källa: Halla kyrka, Sörmländska kyrkor 22, Södermanlands museum.