Ideella medarbetare

Vill du dela med dig av din tid och ditt engagemang i något som gör skillnad för dina medmänniskor och som också blir meningsfullt för dig? Det finns många olika uppgifter för dig som vill bidra med delar av din tid, kunskap, ork och intresse.

I kyrkan finns församlingsmedlemmar, förtroendevalda, anställda, ideella medarbetare och tillsammans är vi kyrka. Genom att ge av dig själv och din tid till andra kan du vara med och göra något för en annan människa. Det är många som engagerar sig ideellt i Stenungsunds pastorat och vi vill gärna bli fler! Vissa är med vid enstaka tillfällen och andra är med mer regelbundet. Det finns en uppgift för alla och alla har något att bidra med!

Genom att erbjuda många sätt att engagera sig ideellt i kyrkan vill vi ta tillvara på människors olika förmågor och bidra till ett samhälle där kärlek, omsorg och gemenskap kan växa. I Stenungsund finns många verksamheter och de ideellas engagemang gör stor skillnad!

Det finns olika sätt att engagera sig tex:

Praktisk och social hjälp kring våra verksamheter.

Det innebär att vara med socialt och praktiskt i verksamheter som sopplunch, stavgång, kompisgrupper, öppen förskola, gröna fingrar, Musik i Kyrkan, gudstjänst och fika på äldreboende med flera.

Enstaka tillfällen.

För dig som vill vara med vid enstaka tillfällen till exempel vid Allhelgonahelgen, jul, påsk, stök-dagar, föredrag, lovverksamheter med mera.

Enskilda kontakter.

För dig som vill erbjuda stödsamtal eller hembesök hos personer som önskar en personlig kontakt. För dessa uppdrag behöver du först ha engagerat dig i andra uppdrag i församlingen en tid.

Egna initiativ och idéer.

Vi är öppna för nya förslag på aktiviteter som kan anordnas och drivas med ideella krafter och välkomnar dig att höra av dig om du har en idé så ser vi vad som är möjligt!

Vill du engagera dig ideellt i Stenungsunds pastorat?

Välkommen att höra av dig till Sofia Krantz

AKTUELLT - Norums distrikt behöver dig som vill engagera dig

Du är viktig - engagera dig ideellt

Hitta din grej att vara ideell i kyrkan! Norums distrikt behöver dig som vill engagera dig vid något tillfälle, eller mer regelbundet som t.ex. hjälpledare, fikafixare, läxhjälpare eller vän. Just nu i terminsstart vill vi uppmärksamma verksamheter för barn och unga 0–12 år. Verksamheterna är etablerade och väl fungerande men det behövs alltid fler händer, ögon och kloka vuxna som vill hjälpa till. Som ideell bidrar du med tid och engagemang. Hör av dig till respektive kontaktperson för att höra var dina erfarenheter och förmågor behövs bäst!

Tips för dig som vill veta mer

En trädgårdsarbetare planterar blommor.

Odlingsgrupp i Norum

Odlingsgruppen startar igen när marken börjar vakna och vi söker dig som vill vara med i vår. Antingen träffas regelbundet eller vara med på tillfälliga uppdrag.

"Hos Marta och Maria"

Välkommen till den go'a lilla butiken med hjärta! Second Hand-butiken Hos Marta och Maria drivs som en ideell förening, men är en del av Svenska kyrkan i Stenungsund. Ett stort antal ideella medarbetare driver butiken tillsammans.

Verksamheter

Vi har verksamheter för olika åldrar. Allt från grupper anpassade det lilla barnet, barngrupper efter skolans slut, familjeverksamheter, verksamheter för tonåringar och unga vuxna, gudstjänster, musik och körer och inte minst, all vuxenverksamhet. Det finns mycket att välja mellan. Välkommen med in i gemenskapen!