Foto: Sven-Erik Falk

Så satsar pastoratet på framtiden

Vad ska hända I Stenstorps pastorat de närmaste åren? För att få svar på den frågan kan man läsa det handlingsprogram som pastoratet antog i maj 2022. I kyrkliga sammanhang kallas ett sådant dokument för församlingsinstruktion.

Läs församlingsinstruktionen som pdf.

Instruktionen är en översikt av pastoratet arbete inom olika områden. Det tar sin utgångspunkt i en omvärldsanalys. I denna finns statistik, men också intervjuer med personer inom exempelvis skola och omsorg.
   Utifrån omvärldsanalysen finns en rad förslag på åtgärder. Då handlar det om vad Svenska kyrkan kan göra för att svara på de behov som finns hos invånarna. Barnens situation har en särskild plats i detta sammanhang.

Utveckling
Slutligen listas tre utvecklingsområden där pastoratet vill satsa lite extra. Det är Lärande för alla åldrar, Ideellt medarbetarskap och Kommunikation.
   Församlingsinstruktionen arbetades fram av en grupp med förtroendevalda och anställda. Den klubbades sedan igenom av kyrkofullmäktige, för att slutligen fastställas av Skara stift.