Foto: Stenstorps pastorat

Bårtäcke ger valfrihet

Att använda ett bårtäcke vid begravning är en gammal tradition. I Stenstorps pastorat finns två sådana som kan användas.

Ett bårtäcke ger en större valfrihet vid begravningen. En enkel kista och ett vackert bårtäcke är ett alternativ till en kista utsmyckad med blomsterdekoration.
   I Stenstorps kyrka finns sedan 2010 ett bårtäcke i vitt och rött. Det kan även användas i andra kyrkor inom pastoratet. Broddetorps kyrka har dessutom ett eget bårtäcke i vitt och grönt. Det köptes in 2001 genom en donation och är knutet till kyrkan.

Bårtäcket i Broddetorps kyrka Foto: Stenstorps pastorat

Behövs inte blommor
När man använder bårtäcke behövs ingen blomsterdekoration på kistan. Om man ändå vill ha blommor brukar dessa placeras framför kistan. Det beror på att väta eller taggar från rosor annars kan skada tyget.
    Om det är aktuellt att lägga handbuketter på kistan kan det gå att skydda delar av bårtäcket med plast eller ett litet tygstycke.
   Vill du låna något av pastoratets bårtäcken kan du ta upp detta med den begravningsbyrå som anlitas. Det går också bra att kontakta pastoratets expedition 0500-49 95 00.

Var en statussymbol
Att använda bårtäcke är en gammal tradition. I Europa har de varit i bruk sedan 1000-talet. Ett kläde lades över den enkla ihopspikade båren, och ett täcke lades över den döde vid färd till kyrkogården.
   På 1600-talet infördes sedan kistan. Ett täcke lades över kistan, men kunde ibland även placeras under kistan men över katafalken (vagnen som kistan står på).
Bårtäcken som tillhörde kyrkan var oftast vita eller svarta, eller vita och svarta med vita kors. Färger kunde förekomma. Först vid sekelskiftet placerades kistorna i koret med bårtäcket ovanpå.
   Bårtäcket var i äldre tider en statussymbol. Ju rikare dekorerat bårtäcket var, desto högre social position hade den avlidne. Exempelvis hade kung Gustav VI Adolf ett mörkblått kläde som var kantat med de svenska rikskronorna.