Konfirmation

Tycker du att det är kul att träffa kompisar? Funderar du på de stora och små frågorna i livet som t.ex. varför det finns ondska, vad kärlek är eller hur man kan tro? Gillar du att pyssla, fika och sjunga? Konfirmation är allt det och mycket mer. Det handlar om Gud, tro, livet och om dig.

Konfirmationsläsning läsåret 2023-2024

Det är tyvärr för sent att anmäla sig till konfirmationsgruppen detta läsår. En ny grupp startar under hösten 2024. Mer information kommer under våren. Om du vill anmäla ditt intresse redan nu kan du använda formuläret nedan.

Den som är skriven i församlingen, är född 2010 och är döpt, alternativt har minst en vårdnadshavare som är medlem i Svenska kyrkan kommer att få ett kort från oss med en inbjudan till konfirmationsläsning. Det kommer vanligen i brevlådan i slutet av vårterminen. Även den som går i 8:an, men som inte får kortet är också varmt välkommen att anmäla sig. Att man inte får inbjudan kan bero på att man går i 8:an, men är yngre eller äldre, inte är medlem i Svenska kyrkan alternativt inte bor i församlingen och därför inte dyker upp i sökningen i vårt system.

Har du frågor? Konatakta Linnea Esplund så får du veta mer.

Vanliga frågor

Måste jag vara kristen för att bli konfirmand?
Nej, det måste du inte. Konfirmationstiden kan vara en tid att testa på och undersöka vad det kan vara att ha en tro, lära sig om kristendomen samt fundera kring stora och små frågor som hör livet till.

Måste jag vara döpt för att bli konfirmand?
Nej, du behöver inte vara döpt för att delta på både träffar och läger. Om du vill fullfölja året och konfirmeras med gruppen måste du däremot vara döpt. Det kommer att finnas chans att döpas under konfirmationsåret.

Måste jag gå i åttan för att få konfirmera mig?
Nja. Det finns egentligen ingen gräns för hur gammal du behöver vara för att konfirmera dig. Vi väljer dock att rikta grupperna till den som går i 8:an år för att få jämna grupper. Den som är yngre får med spänning vänta tills det är dags. Är du äldre är du välkommen att höra av dig så undersöker vi tillsammans hur vi kan lösa det för just dig.

Ungdomar som sitter på rad och pratar och ler.

Hitta konfirmation

Sök efter en konfirmationsgrupp eller ett konfirmationsläger som passar dig och dina intressen.