Foto: Fredrik willstrand

Vibble kapell

Vibble kapell ligger i en medeltida byggnad tillsammans med församlingshemmet Vibble gård mitt i Vibble

På 1200-talet byggs stensalen, det som idag är kapellet och det är den äldsta profana byggnaden i Västerhejde socken. På baksidan finns nedgången till en källare som en tid användes som fängelse där fångarna satt innan de fördes upp till stensalen som då fungerade som rättssal, för att förhöras och dömas.

Huset byggs om på 1400-talet och sedan åtskilliga gånger fram till idag.
1600-talet byggs det ett trähus i två våningar söder om medeltidshuset. Detta hus utgjorde gårdens huvudbyggnad och stod kvar till det brann ner på hösten 1942. Det hus vi idag kallar Vibble gård är flygeln till den gamla huvudbyggnaden.

Omkring 1250 – 1905 fanns en kalkugn på gårdens ägor och kalkbränning pågick fram till omkring 1850. Kalken såldes över hela norra Europa.

På Vibble gård bodde under 1600 – och 1700-talen kalkpatroner, landshövdingar och präster och gården lär också ha besökts av kungligheter. Gården fungerade också som gästgiveri en period och Carl von Linne´ bodde ett par dagar på Vibble gård under sin gotländska resa 1741. Under 1800-talet var det militärer som bodde på Vibble gård.

I mitten av 1960-talet tar Stenkumla kommun över Vibble gård. Man ville rädda miljön runt den medeltida byggnaden och bevara kärnan som villaområdet Vibble är byggt runt. Vibble gård användes som ett hantverkscentrum där man ville främja gotländskt hantverk.

1985 tog Västerhejde församling över Vibble gård och omvandlade då den medeltida stensalen till kapell. Stenkumla församling har idag förutom kapellet sin expedition och sina församlingslokaler här.