Foto: pixabay.com

Biologisk mångfald på kyrkogårdarna

Kyrkogårdsvaktmästarna arbetar kontinuerligt med olika projekt för att stärka och bevara den viktiga biologiska mångfalden på kyrkogårdarna i församlingen. Här kan du läsa mer om det.

Fjärilsrabatter

Kyrkogårdsförvaltningen har planterat fjärilsrabatter på en del av de återlämnade gravarna på kyrkogårdarna. Rabatterna hjälper alla hotade pollinerande insekter och samtidigt tas de återlämnade gravarna om hand. Och du som besöker kyrkogårdarna får också något vackert att titta på! Växterna som planterats uppskattas av fjärilar, humlor, bin och andra insekter.

Om du också vill hjälpa pollinerande insekter, och har en plats över i trädgården, kan du plantera insektsdragande växter som: Alunrot, Anisisop, Kantnepeta, Solhatt, Röllika och olika vårlökar.

Insektshotell

Två insektshotell uppsatta på Starrkärrs kyrkogård.
Foto: Åsa Westerstad

På Starrkärrs kyrkogård finns insektshotell uppsatta som kyrkogårdsvaktmästarna själva byggt. Insektshotell är enkla boplatser för pollinatörer som i sin tur bidrar till att öka den biologiska mångfalden.

Vill du också ordna ett insektshotell där insekter kan bo och övervintra? De finns att köpa på flertalet butiker och går också att göra relativt enkelt själv. På Plantagens hemsida finns en instruktion för hur du kan bygga ett eget insektshotell. Klicka här för att se hur du gör ett insektshotell i sju enkla steg.

Faunadepå

Träd och stubbar ligger på marken och ger livsrum åt olika arter.
Foto: Åsa Westerstad

På Starrkärrs kyrkogård har man anlagt så kallade faunadepåer, istället för att göra sig av med träd och stubbar som tagits ner. Genom att spara gamla ihåliga lövträd, högstubbar och murkna stockar på marken ges hotade arter en ny chans att överleva och sprida sig i omgivningarna. Faunadepåerna gynnar många arter som lever på död ved, under bark och i svampar som växer på trädet. Några arter som hittar livsrum är till exempel svart guldbagge, ögonfläcksbock, blomflugor, guldsteklar och myror. På köpet skapas en bättre miljö både för fåglar och däggdjur.

Fågelholkar

Fågelholkar hänger i ett träd på Starrkärrs kyrkogård.
Foto: Åsa Westerstad

Kyrkogårdsvaktmästarna har snickrat och målat dessa fina fågelholkar. Allt för att hjälpa fåglar att hitta bra boplatser där de kan lägga ägg och få ungar. Holkarna fungerar även som övernattningsutrymme för de fåglar som stannar kvar i Sverige över vintern.

Vill du också göra egna fågelholkar? På Naturhistoriska riksmuseets hemsida kan du läsa mer om hur du bygger en fågelholk.