Gravsten på en kyrkogård som stagats upp för att inte falla.
Foto: Maria Svensk /Ikon

Gravstenssäkring

Alla tunga gravanordningar måste vara monterade på ett säkert sätt

Församlingen är ålagda att besiktiga uppsatta gravstenar vart femte år. Under sommaren 2020 kontrollerades alla gravar på församlingens tre kyrkogårdar.

Behovet av gravstensbesiktning har uppkommit i hela Sverige efter att gravstenar har varit dåligt förankrade, fallit och orsakat allvarliga olyckor.

Om akut fara föreligger kan församlingen bli tvungna att lägga ner stenen.

Berörd gravrättsinnehavare kontaktas skriftligt av församlingen med uppmaning att åtgärda bristerna.

Det är gravrättsinnehavaren som är skyldig att se till att gravstenen är säker och som måste bekosta eventuella åtgärder.

Några av de viktigaste punkterna gällande gravstenssäkring är:

• ingen gravsten får luta mer än 3-16 grader beroende på storlek
  • en gravsten ska klara 35 kg dragkraft utan att välta
  • alla gravstenar mellan 30-150 cm ska ha minst två dubbar
  • gravstenar över 150 cm måste bedömas individuellt
  • alltid minst två personer vid kontroll av dubb.

Gravsten är inget måste

Ibland har gravrätter lämnats tillbaka i samband med de pågående gravstenskontrollerna. Kostnaden för att åtgärda stenen har i en del fall ansetts bli för hög. Men det finns alternativ som gör det möjligt att behålla gravrätten.

En gravrätt måste inte ha en sten, det finns flera alternativ. Gravstenen kan tas bort eller läggas ned som en gravhäll. Man kan också välja att behålla gravplatsen utan sten med enklare utsmyckning och plantering.

Flytta gravsten

Om man önskar flytta en gravsten till en annan gravplats eller helt ta bort den från gravplatsen måste detta föregås av en skriftlig ansökan till församlingen.