En präst håller fram en nattvardskalk.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Komminister 100 % sökes

I församlingen finns ett väl utvecklat och levande församlingsliv för alla åldrar.

För oss är det viktigt att kyrkan engagerar sig i lokalsamhället och är en av aktörerna som bidrar till vitalitet och utveckling i bygden.

Vi söker en präst som vill arbeta med hela bredden av församlingsprästsuppgifter och bidra till att göra den kristna tron levande för vår tids människor.

Vi söker dig som vill jobba med hela församlingslivet och ha ett särskilt ansvar för barn-, ungdom- och konfirmandarbete.

Vi söker dig som

• är grundad i egen tro och gärna bjuder in till samtal om tro och liv.
  • tycker om att arbeta med förnyelse och utveckling av gudstjänst,
  • bidrar till att kyrkan är en aktiv del av lokalsamhället där människors olikheter och gåvor tas tillvara.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Provtjänstgöring kan komma att tillämpas. Tjänsten förutsätter körkort och tillgång till bil. Tillträde enligt överenskommelse.

För mer information om tjänsten kontakta kyrkorådets ordförande maria.hjernerth@telia.com, tel. 073-042 74 15.

Stallarholmen

Stallarholmens församling är en utvecklingsinriktad församling mitt i det natursköna Sörmland nära stiftsstaden Strängnäs. Det bördiga jordbrukslandskapet och Mälarens vatten kännetecknar ortens geografi. Vår bygd sjuder av entreprenörskap som tar sig uttryck i ett rikt föreningsliv och ett innovativt företagande med framtidstro.

Till Stallarholmen är det nära - ungefär en kvarts resa bilresa från grannorterna Strängnäs och Mariefred, fyrtio minuter till Eskilstuna och en timme till Stockholm.

Fakta om Stallarholmens församling

• I församlingen finns följande 8 befattningar:
    1 kyrkoherde,  1 komminister 100 %, 1 organist 100 %, 1 musikpedagog 40 %, 1 församlingspedagog 100 %, 1 administratör 100 %, 1 församlingshemsvärd 75 % samt 2 kyrkvaktmästare 100 % varav 1 med fastighetsansvar.
  • I församlingen är 2 445 medlemmar i Svenska kyrkan av 4 011 invånare (2022-12-31).
  • I församlingen finns tre medeltida kyrkor; Toresund, Ytterselö och Överselö) samt ett församlingshem med Franciskuskapellet mitt i samhället.
  • Ingår i Domprosteriets kontrakt tillsammans med följande sex församlingar: Vårfruberga-Härad, Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö, Åker-Länna, Mariefred, Daga och Frustuna.

----------------------

Styr- och ledningsdokument